مراحل رشد کسب و کارها

از زمانی که تصمیم می‌گیرید کسب و کاری را شروع کنید، در چرخه حیات کسب و کار قرار می گیرید. در واقع از همان زمان که جرقه‌ای برای شروع کار جدید در سر شما شکل می‌گیرد، سفر طولانی شما برای راه اندازی یک شغل جدید و رسیدن به اوج قله موفقیت شروع می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی مراحل رشد کسب و کارها بپردازیم تا بتوانید راحت‌تر این مسیر پرچالش را طی کنید و با آگاهی کامل کسب و کار کوچک یا بزرگ خود را توسعه دهید.

مراحل رشد کسب و کار

بسیاری از افرادی که کاری را شروع می‌کنند و با شکست مواجه می‌شوند، نوسانات بازار کار و بدشانسی را دلیل اصلی شکست خود می‌دانند. این موضوع قابل انکار نیست و این موارد سهم بزرگی در عدم رشد کسب و کارها دارند. اما اگر افراد قبل از راه اندازی کسب و کار خود با تمام مراحل رشد کاری آن آشنا باشند، می‌توانند چالش‌ها و موانع احتمالی پیش روی خود در هر مرحله را پیش‌بینی و آگاهانه اقدام کنند.

به عبارت ساده تر، با رشد و توسعه کسب و کار شما، اهداف، اولویت‌ها و استراتژی‌های شما نیز باید توسعه پیدا کند. آگاهی از اینکه در چه مرحله ای از کسب و کار هستید، بسیار مفید و تاثیر گذار خواهد بود و این مراحل شامل 5 بخش است که در قسمت زیر به توضیح آن ها می‌پردازیم؛


توصیه می شود حتما با استراتژی کسب و کار ها هم آشنا شوید.


مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار

مرحله 1: ایده پردازی و توسعه

این مرحله آغاز مراحل رشد و حیات چرخه تجاری است. در واقع قبل از اینکه به طور رسمی کسب و کارتان را راه اندازی کنید، وارد مراحل رشد کسب و کار می‌شوید. برای اینکه بتوانید پایه‌های کاری‌تان را محکم کنید، لازم است از افراد خبره در جمع دوستان، خانواده، همکاران و متخصصانی که به آن‌ها دسترسی دارید، در مورد پتانسیل ایده تجاری خود مشاوره بگیرید.

قبل از شروع کار باید توانایی‌های شخصی خود، آمادگی بازار کار، روند بودجه بندی و روش‌های تامین مالی و … را بسنجید و مطمئن شوید که ایده کسب و کار شما قابلیت عملی شدن و به موفقیت رسیدن را دارد.

مرحله 2: راه اندازی

پس از آنکه ایده تجاری را خود را از همه جهات مورد بررسی قرار دادید و از آمادگی خود مطمئن بودید، نوبت به راه اندازی کسب و کار به صورت کاملا رسمی می‌رسد. برخی از متخصصان بر این باورند که راه اندازی و شروع کسب و کار پر ریسک ترین مرحله است که فرد باید در برابر چالش‌های مختلف مقاومت داشته باشد تا بتوانید در بازار دوام بیاورد. در حقیقت، اعتقاد بر این است که اشتباهات انجام شده در این مرحله سال‌ها شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد  و ممکن است در نهایت منجر به عدم موفقیت آن شود.

سازگاری کلید موفقیت و عبور از این مرحله است که نباید از آن غافل شوید. معمولا در این مرحله نیاز دارید که براساس بازخورد اولیه مشریان در مورد محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید، تغییر و تحولی ایجاد کنید. علاوه بر این با چالش‌هایی نظیر استخدام کارکنان، جذب و حفظ سرمایه گذار، مدیریت فروش، مدیریت حساب‌ها و جذب مشتری روبه‌رو خواهید شد.

مرحله 3: رشد

رسیدن به این مرحله از مراحل توسعه شرکت ها نشان دهنده رسیدن به درآمد ثابت و جذب مشتریان بیشتر است. در واقع در این مرحله میزان درآمد بهبود پیدا می کند، به گونه‌ای که میزان آن بیشتر از هزینه های صرف شده می‌شود و سود کار آهسته و پیوسته افزایش پیدا می‌کند.

بزرگترین چالش برای کارآفرینان در این مرحله تقسیم زمان بین طیف جدیدی از خواسته ها است که نیاز به توجه و مدیریت دارند. مدیریت افزایش سطح درآمد، برنامه ریزی استراتژی‌های جدید برای رقابت در بازار، استقرار نیروی کار در حال گسترش و توجه به نیاز مشتریان از مهم‌ترین چالش‌های این مرحله هستند.

مرحله 4: گسترش

معمولا کارفرمایان در این مرحله احساس آرامش دارند چون کارکنان برای اداره بخش‌هایی که دیگر وقت مدیریت آنها را ندارند، حاضر اند و تجارت آن‌ها حضور خود را در صنعت کاملاً ثابت کرده است. در این مرحله باید به دنبال گسترش کسب و کار خود و پیشرفت آن در مناطق جغرافیایی مختلف و یا تولید محصولات متنوع تر باشید. در واقع باید کسب و کار خود را بسط دهید، در غیر اینصورت اگر در بازار به فکر گسترش، ایجاد تغییرات و حرکت رو به جلو نباشید، در حقیقت رو به عقب حرکت کرده اید.

البته نباید بی گدار به آب بزنید و بی برنامه پیش بروید. باید همه موارد را بسنجید تا بتوانید تغییر درستی در کسب و کارتان ایجاد کنید و آن را گسترش دهید. در واقع تضمینی وجود ندارد که یک کسب و کار موفق در در جای دیگر بازار نیز همان کارایی را داشته باشد، و یا اینکه پیشنهادات جدید همان موفقیت را به همراه خواهد داشت. از این رو با احتیاط پیش بروید تا زحمتتان به هدر نرود.

مرحله 5 : بلوغ

با پشت سر گذاشتن چهار مرحله قبل، به آخرین مرحله از رشد کسب و کار می‌رسید. در این مرحله شرکت و یا کسب و کار شما به مرحله درآمد و سود ثابت سالانه رسیده است. در این مرحله کارآفرینان باید بیش از پیش کسب و کارشان را بسط دهند و به فکر استراتژی‌های جدید برای رشد بیشتر باشند. در این مرحله باید از نظر مالی کاملا تامین باشید تا بتوانید با چالش‌های بزرگ روبه‌رو شوید. حتی ممکن است به تغییر مدیرعامل نیاز داشته باشید و فرد دیگری را مدیریت امور جدید انتخاب کنید.


توصیه می شود برای کسب و کار خود از نرم افزار حضور و غیاب و همچنین نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده کنید تا به ساعات رفت و آمد کارمندان نظم دهید و حقوق آنها را به طور دقیق محاسبه کنید. از قابلیت های دیگر این سامانه این است که شما می توانید حضور و غیاب با لوکیشن انجام دهید.


نکاتی درباره رشد کسب و کار ها:

  • در شبکه اجتماعی های مختلف فعال باشید
  • کیفیت کار خود را بالا برده و حفظ کنید
  • پشتیبانی خوبی داشته باشید و به همه مشتریان پاسخ دهید
  • برنامه ریزی زمانی دقیق داشته باشید و نقشه راه کسب و کار خود را تعیین کنید
  • از تجربیات و خلاقیت رقبا ایده بگیرید

 

انواع رشد کسب و کار

رشد کسب و کار به روش ارگانیک

در این شیوه سازمان با استفاده از منابع داخلی خود توسعه پیدا می کند. برای توسعه‌ی سازمان به شیوه ارگانیک نیازی به استفاده از منابع خارجی نمی باشد. مزیت این روش این است که شرکت یا سازمان به خودکفایی می رسد و نیاز به افراد خارج از شرکت نمی باشد و از هزینه های سازمان کاسته می شود.

رشد کسب و کار به روش داخلی

رشد کسب و کار به شیوه داخلی با بهینه سازی فرایند های داخلی کسب و کار به افزایش درامد شرکت کمک می کند. این روش مانند رشد ارگانیک از منابع داخلی استفاده می کند. در این روش کسب و کار ها از منابع داخلی خود به بهترین و هدفمند ترین شکل ممکن استفاده می کنند. برای مثال کاهش هزینه های بیهوده و اجرای عملیات های کمتر به روش سنتی و پر هزینه و خودکار کردن برخی عملیات ها.

رشد کسب و کار به روش استراتژیک یا راهبردی

رشد استراتژیک شامل ارائه ایده های جدید برای رشد کسب و کار است. در واقع اگر کسب و کار شما یک محصول جدید با هدف جذب مخاطبان جدید و توسعه کسب و کار داشته باشد می توانید از روش استراتژیک یا راهبردی استفاده کنید.

رشد کسب و کار به روش مشارکتی (کسب و کار های ادغام شده)

رشد کسب و کار در این روش ریسک پذیر تر از سایر شیوه های رشد است. هرچند که ادغام کسب و کار ها مزایای بالایی نیز میتواند به همران داشته باشد. اگر ادغام کسب و کار به درستی انجام شود، کسب و کار شما را وارد بازار جدیدی می کند و مشتریان شما را افزایش می دهد.


توصیه می شود با اصول مشتری مداری آشنا شوید. 


چند نکته برای مراحل رشد کسب و کار:

الگو های تکرار شونده و مفید داشته باشید

یکی از نکات مهم برای رشد کسب و کارتان پیدا کردن الگو هایی است که یک زمان موجب رشد کسب و کار شما شده است. شما باید این الگو ها را پیدا کنید و برای موفقیت بیشتر کسب و کارتان آنها را تکرار کنید. مثلا زمانی فروش شما کم بوده و طی فرایند خاصی فروش شما افزایش چشمگیری پیدا می کند، شما این فرایند ها را شناسایی کرده و تکرار کنید.

کانال های توزیع جدید و متنوع داشته باشید

اینکه شما فقط روی یک یا چند چنل محدود تمرکز نداشته باشید و دائما به دنبال کانال های جدید و کارآمد باشید خیلی میتواند به رشد کسب و کارتان کمک ملموسی داشته باشد. برای انجام این کار باید بررسی کنید در چه پلتفرم ها و جایگاه هایی می توانید کسب و کار خود را ارائه دهید.

تاثیر استخدام صحیح در رشد کسب و کار

یکی از موارد بسیار مهم در پیشرفت کسب و کار استخدام مناسب و درست است. اینکه افرادی را استخدام کنید که به کار شما علاقه مند هستند بسیار می تواند در رشد کسب و کار شما تاثر گذار باشد و موجب افزایش درامد شما شود.

سازگاری با بازار

لازمه‌ی موفقیت تجاری در کسب و کار شناخت دقیق بازار است. اگر شما بازار را به خوبی نشناسید نمیتوانید تصمیمات درستی بگیرید. شناخت بازار سبب می شود شما آگاهی داشته باشید هر زمان چه تغییری کنید، چه اقدامی کنید و کی اصلا اقدامی نکنید. شما باید نیاز بازار و مخاطبان را در هر زمان به خوبی درک کنید که چه می خواهند. در غیر اینصورت نمیتوانید سهم خوبی در بازار کسب کنید و رقبایتان به راحتی جای شما را پر می کنند.


کلیک کنید و بیشتر بدانید: بیزینس کوچینگ چیست؟


چکیده

برای داشتن یک کسب و کار موفق لازم است که از ابتدا آگاهانه عمل کنید تا به اوج قله موفقیت برسید. بدین منظور لازم است که با مراحل رشد کسب و کارها که شامل توسعه، راه اندازی، رشد، گسترش و بلوغ کسب و کار هست آشنا باشید تا بتوانید با چالش‌ها روبه‌رو شده و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید.