اهمیت مدیریت منابع انسانی برای سازمان ها

معنای منابع انسانی

پیش از آن که ضرورت منابع انسانی را توضیح دهیم، لازم است تا با معنای منابع انسانی آشنا شوید. در کل منابع انسانی گروهی از افرادی هستند که تلاش می کنند تا سازمان را به سوی اهداف خودشان سوق دهند.

علاوه بر آنچه گفته شد، عده ای منابع انسانی را یک وظیفه یا شغل می دانند. که با افراد بسیاری سر و کار دارد. این وظیفه با مسائلی مانند پاداش و دستمزد، استخدام، مدیریت کارکرد، توانمند سازی کارکنان و وظایفی شبیه به آن مربوط است. فرقی نمیکند که در یک سازمان، ده نفر یا صد نفر مشغول به کار باشند، در هر صورت آن مجموعه نیاز به یک قسمت منابع انسانی دارد تا بتواند کارمندان را با همدیگر یکسو کند. نرم افزار مدیریت منابع انسانی آنلاین کارسو، در نقاط حساس کارمندان را حمایت کرده و آن‌ها را در مراحل دشوار کمک میکند.

چرا مدیریت منابع انسانی مهم است؟

حقیقتا، پشت تولید هر محصول و یا ارائه هر خدماتی در سطوح مختلف، ساعت های زیادی تلاش و کار گروهی از متخصصین وجود دارد. در واقع هیچ کالایی بدون نیروی انسانی به سرانجام نمی رسد. در نتیجه برای ساختن یک سیستم، وجود نیروی انسانی ضروری است. هر سازمانی برای اینکه به هدفش برسد، نیازمند افرادی کاربلد، شایسته و کاردان است.

امروزه بعضی از کارشناسان ادعا دارند که به زودی تکنولوژی های پیشرفته جای نیروهای انسانی را می گیرند، اما بازهم این فناوری ها برای شروع به کار و یا تعمیرات، نیاز به یک انسان دارند. همچنین اگر قرار باشد صفر تا صد یک فرآیند توسط ماشین آلات به انجام برسد، باز هم به یک نیروی انسانی نیاز است تا روی درستی انجام کار نظارت داشته باشد. در نتیجه حضور نیروی انسانی در هر سازمانی واجب بوده.


چرا منابع انسانی مورد اهمیت است؟

یکی از عناصر حائز اهمیت هر سازمانی، منابع انسانی آن سازمان است. نکته ای که در این باره دارای اهمیت بالایی است، مدیریت سرمایه هر سازمان یعنی همان نیروی انسانی است. مدیریت منابع انسانی برای هر سازمان بسیار مهم است. در این مقاله سعی داریم درمورد دلایل مورد اهمیت مدیریت منابع انسانی صحبت کنیم.

دلایل اهمیت برنامه ریزی منابع انسانی

در جهان رقابتی امروزی، یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان ها و رسیدن به اهداف مورد نظر، عنصر انسان است. در این میان آنچه روند تحول را حیات می بخشد و بقای سازمان را ضمانت می کند، منابع انسانی است، نقش انسان در سازمان و نوع نگاه به آن، تاثیر بسزایی در شکست یا موفقیت سازمان خواهد داشت. نقش منابع انسانی هر روز پررنگ تر شده و اکنون از آن به عنوان تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار در سازمان یاد میشود. این امر به خصوص در دانش اقتصاد امروز بیشتر از قبل به حقیقت پیوسته است.

امروزه با وجود اهمیت بالای توانمندسازی نیروی انسانی، متأسفانه در ایران بنابه دلایل متعدد از جمله مبهم بودن اهداف سازمانی، نداشتن تعریف مناسب از روابط کاری و روابط شخصی، نبودن سیستم مناسب برای ارزیابی عملکرد، عدم تعریف شاخص های مناسب جهت سنجش و بهره وری نیروی انسانی و برخی عوامل موجود در بازار که از غیر رقابتی بودن محیط کسب و کار و ساختار اقتصادی کشور ناشی می شود سبب شده است که ساز و کار مشخصی در جهت کیفی سازی منابع انسانی تعریف نشده و حتی این سازوکار چندان جدی گرفته نشود.

وظایف مدیریت منابع انسانی

استخدام افراد

بررسی نیاز های شرکت در زمینه جذب نیرو یا تعدیل نیرو و گزارش آن به مدیریت یکی از مهم ترین وظایف مدیران منابع انسانی است. در صورت نیاز به استخدام نیروی جدید، نیروی انسانی یکی از بخش های اصلی است که موظف است با افراد مصاحبه کند و صلاحیت آنها را برای استخدام بررسی کنند.

به طور کلی وظیفه‌ی نیروی انسانی در استخدام و تعدیل نیرو به شرح زیر می باشد:

  • بررسی دائم نیاز های سازمان و مدیریت نیاز ها با مناسب ترین و سریع ترین روش
  • کنترل پوزیشن های شغلی سازمان و بررسی پوزیشن های خالی و مدیریت آن
  • ثبت آگهی استخدام
  • مدیریت فرم های استخدام
  • بررسی رزومه ها و درخواست ها
  • مصاحبه با افراد
  • انتخاب افراد مناسب برای جایگاه های خالی سازمان

آموزش کارمندان جدید

بعد از استخدام نیروی جدید هنوز فرایند استخدام تمام نشده. در این زمان نیاز است شما افراد را با استراتژی سازمان و نیاز های سازمان آشنا کنید. همچنین فرد را توجیه کنید که سازمان از نیروی جدید چه انتظارات و توقع هایی دارد. بخشی از کار مدیران منابع انسانی تجزیه و تحلیل پوزیشن های شغلی فعال در سازمان است. مواردی همچون:

  • مهارت های مورد نیاز شغل و تخصص لازم
  • سلسله مراتب سازمانی
  • ارتباط بخش های مختلف سازمان با یکدیگر و با محور اصلی سازمان
  • مدیریت فرهنگ سازمانی




هدایت و رهبری

منابع انسانی وظیفه تشخیص به موقع نیاز های سازمان را دارد. منابع انسانی همچنین نقش مهمی در رفع به موقع نیاز های موجود دارد. در روابط سازمانی تشخیص و مدیریت خطا توسط کارمندان به عهده منابع انسانی است. یکی دیگر از وظایف میدیریتی منابع انسانی تصمیم گیری مناسب در باره کسانی است که مستحق اخراج، تنبیه، تشویق و گزارش اند است. این تصمیمات باید به شکل مناسب و به موقع گرفته شود تا به تعادل سازمان خدشه وارد نشود.

ایجاد شرایط رشد و ترقی

در فرایند مدیریت منابع انسانی یکی از مهم ترین وظایف مدیران منابع انسانی ایجاد شرایط و فضای رشد فردی و گروهی برای کارمندان سازمان است. مثلا ثبت نام کارمندان در سمینار های آموزشی مرتبط با حوزه کاری و علاقه شان یا خرید دوره های آموزشی.

یکی از اصول منابع انسانی این است که توسعه فردی در مسیر توسعه سازمانی است و تحت فشار گذاشتن کارمندان در مسیری که مستعد و علاقه مند به آن نیستند به کل سازمان صدمه وارد می کند.


مهارت های مورد نیاز مدیریت منابع انسانی

مهارت مدیریت امور اداری

مدیران منابع انسانی باید به تمام جزئیات اداری که مرتبط با سازمان آنهاست آگاهی داشته باشند و بتوانند به بهترین نحو آن را مدیریت کنند. مسائل مربوط به استخدام کارمندان، مدیریت اسناد و مدارک اداری، حضور و غیاب و حقوق و دستمزد پرسنل از جمله این امور است.

توانایی ارتباطی

مدیران منابع انسانی با تمامی بخش های مختلف سازمان در ارتباط هستند. بنابراین لازم است از مهارت های ارتباطی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند ارتباط خوبی با همه کارمندان داشته باشند. نحوه تعامل با پرسنل، پاسخگویی به سوالات و مشکلات آنها بسیار مهم است. همچنین مدیری منابع انسانی باید توانایی این کار را داشته باشد که در باره امور پرسنلی راهکار ها و مشاوره های درستی به مدیران و کارمندان سازمان ارائه دهد.


توصیه می شود به عنوان یک نیروی انسانی با جرایم فرار مالیاتی آشنا شوید.

آشنایی با قوانین مختلف

داشتن آگاهی و شناخت کافی نسبت قوانین مختلف به خصوص قوانین کار از ملزومات مدیریت منابع انسانی است. زیرا توسعه و رشد سازمان با پیروی از قوانین ارتباط زیادی دارد. مدیران منابع انسانی موظفند قرارداد ها و آئین نامه های اداری و کاری را طبق قوانین تنظیم کنند.

داشتن دانش مدیریت

دانش مدیریت کارمندان یکی از ضروری ترین مهارت های مدیریت منابع انسانی است. تحصیلات آکادمیک و تجربه شغلی دو عامل مهم در کسب مهارت های لازم در این زمینه است. داشتن دانش مدیریت میتواند موجب شناسایی مشکلات و جلوگیری از گسترش آن در آینده شود.

آشنایی با سیستم ها و اتوماسیون های اداری

امروزه اتوماسیون های صنعتی و اداری جایگزین شیوه های سنتی شده است. اتوماسیون های اداری از جمله دستگاه حضور و غیاب، اتوماسیون حضور و غیاب، سامانه حقوق و دسمزد و... نقش بسیار مهمی در مدیریت بهینه منابع انسانی سازمان ها دارد. آشنایی و توانایی استفاده از این سامانه ها باعث می شود عملکرد سازمانه بهینه شود.

مهارت تجزیه تحلیل و ارائه گزارش

مدیران منابع انسانی باید مهارت گزارش گیری، تحلیل گزارش ارائه گزارشات را داشته باشند. باید بتوانند گزارشات ارائه شده از سمت کارمندان را داشته باشند و بتوانند از درون گزارشات نتیجه مناسبی استخراج کنند. همچنین باید بتوانند گزارشات لازم را از بخش های مختلف تهیه کنند و در اختیار مدیران قرار دهند.


پیشنهاد می شود با استراتژی های کاربردی برای یک فریلنسر موفق آشنا شوید.

دلایل اهمیت منابع انسانی در سازمان ها

طبق آنچه که گفته شد، متوجه شدید که نیروی انسانی تا چه اندازه برای یک سازمان مهم است و با مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها آشنا شدید. در این قسمت میخواهیم مهم ترین دلایل اهمیت مدیریت منابع انسانی در هر سازمانی را برایتان بگوییم.

مدیریت استراتژیک

منابع انسانی در هر مجموعه برای افزایش بهره وری سازمانی است. مدیران باتجربه این نکته را می دانند که در زمان برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی، کارمندان هم می بایست در تصمیم گیری های سازمانی مشارکت و مشورت لازم را داشته باشند. این مشارکت‌ها مبنی بر ارزیابی کارکنان حاضر و استخدام نیروهای کار آینده، طبق تقاضای کسب و کار، خواهد بود.

حقوق و دستمزد منطقی

همانطور که می دانید یکی از وظایف اصلی مدیران منابع انسانی، محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان مجموعه کاملا واقع بینانه است. همین سبب شده تا شرکت موردنظر با شرکت های تجاری در همان صنعت در منطقه، رقابت کند. بی شک سازمانی در این رقابت برنده است که میزان و مقدارحقوق و دستمزد هایشان اصولی و منطقی تر باشد. و همین کار سبب افزایش اعتبار آن سازمان در بین رقبای خود خواهد شد.

مزایا و مسائل مربوط به رفاه پرسنل

متخصصان حوزه منابع انسانی موظف اند هزینه هایی که در مجموعه مربوط به جابجایی، اخراج، استخدام وجایگزین کارمندان و… است را کاهش دهند. در نتیجه یکی از دلایل اهمیت منابع انسانی در سازمان ها ، کاهش هزینه های جانبی سازمان است. به طور کلی، حضور متخصصان منابع انسانی برای یک مجموعه بسیار مهم است؛ چرا که آنها مهارت های مورد نیاز برای مذاکره درباره ی ارائه مزایا به کارمندان طبق بودجه تعیین شده برای سازمان ها و شرایط اقتصادی آن را دارند.

ایمنی و مدیریت ریسک

یک کارفرما موظف است تا شرایط کاری ایمن را برای کارکنان خود فراهم کند. در بخش مدیریت منابع انسانی هر مجموعه، افرادی با تخصص ایمنی و ریسک استخدام شده اند. این متخصصین با ارائه ی گزارشات دقیق پرونده ها و برنامه ها به کاهش تلفات و آسیب های شغلی کمک میکنند. لازم به ذکر است که آنها مطابق استانداردهای مدیریت بهداشت و ایمنی ایالات متحده عمل می کنند. یکی دیگر از وظایف کارشناسان ایمنی، بالابردن آگاهی و آموزش ایمنی تجهیزات و مواد شیمیایی خطرناک به کارمندان می باشد. در نتیجه یکی دیگر از دلایل حائز اهمیت منابع انسانی در سازمان ها، حفاظت از جان کارمندان سازمان است.

مسائل مربوط به مسئولیت پذیری

یکی دیگر از وظایف مدیریت منابع انسانی، به حداقل رساندن روش‌های اشتغال ناعادلانه است. به بیانی دیگر، این افراد به شناسایی و حل مشکلات از کنترل خارج شده و مسائلی که امکان دارد سازمان را در امور حقوقی درگیر کند، می پردازند. در این صورت مدیریت منابع انسانی و نرم افزار مدیریت منابع انسانی آنلاین در یک سازمان باعث به حداقل رسیدن مشکلات حقوقی می گردد.

آموزش و توسعه

یکی دیگر از مسئولیت های مدیریت منابع انسانی در هر مجموعه، آموزش و توسعه منابع انسانی است. آموزش منابع انسانی به کارمندان سبب افزایش بهره وری آنها در حوزه کاریشان خواهد شد.

از دیگر دلایل اهمیت منابع انسانی در سازمان عبارتست از:

  • افزایش احساس رضایتمندی کارمندان و حفظ کارکنان
  • مصاحبه و استخدام سازمانی به صورت اصولی
  • حفظ یکپارچگی ساختار سازمان

چرا مدیریت منابع انسانی برای شرکت ها ضروری است؟

شاید با شنیدن نام مدیریت منابع انسانی به یاد استخدام نیرو می افتید، در حالی که این کارها فقط ذره ای از وظایف این واحد است. امروزه چند مورد از کارهای اساسی سازمان ها بر عهده این قسمت است. مدیریت منابع انسانی، امور مربوط به استراتژی، تصویر برند و تمامی فعالیت های کارمندان مجموعه را زیر نظر دارند.

با این وجود به علت ضرورت مدیریت منابع انسانی در سازمانها با چالشهای متعددی مواجهه است که از جمله میتوان جهانی شدن، کمبود نیروی کار ماهر و متعهد، هرم تصمیم گیری، عدم شناخت نیاز کارکنان، بی برنامگی، عدم شایسته سالاری، تبعیض، بهره وری ناکافی منابع انسانی، بی انگیزگی، عدم مشارکت کارکنان، ترک همکاری کارکنان باسابقه سازمان را نام برد. اما مدیران منابع انسانی می توانند از طریق توانمندسازی کارکنان خود این چالشها را رفع کرده یا از بروز اکثر آنها پیشگیری نمایند، کارکنان توانمند در جهت رفع چالشها با مدیران نهایت همکاری و مشارکت را می نمایند زیرا در توانمندسازی منابع انسانی؛ انگیزه، مشارکت، تعهد، خالقیت و وفاداری نهفته است.

نقش مهم منابع انسانی

از گذشته انسانها برای چرخه حیات و کنار آمدن با پدیده ها، مبادرت به تأسیس و گسترش سازمانها کرده اند تا از طریق آن بتوانند اهداف و نیازهای خود را محقق سازند. با وجود پیشرفتهای عظیم اخیر در عرصه های مختلف انسانها همچنان مهره های اصلی سازمان را تشکیل می دهند به طوری که موفقیت سازمانها در جهت تحقق اهدافشان وابسته به نحوه نگرش آنان نسبت به انسان و چگونگی به کارگیری این نیروها است.

روابط انسانی و توجه به شخصیت انسانی از قرنها پیش مطرح بوده اما تا قبل از قرن بیستم پدیده ای گمنام و ناشناخته بود. زیرا قبل از انقالب صنعتی، ارزش انسان؛ ماشین آالت و ابزار مکانیکی برابر دانسته میشد. »در این دوره روابطی که بین کارگران و کارفرمایان وجود داشت بسیار سهل ً کارفرمایان آنچه را که خواستار آن بودند به کارگران تحمیل می کردند.«

در جهان امروزی سازمانها برای اینکه بتوانند قابلیتهای رقابتی خود را حفظ کنند مدام در حال سازماندهی مجدد سازمان خود هستند. این سازماندهی ها در قالب اقداماتی نظیر: حذف الیه های مدیریتی، استراتژی کاهش، ادغام شدن با سازمانهای دیگر، برون سپاری فعالیتها می باشد. این فعالیت ها برای آن انجام می شود تا سازمان تا حد امکان مسطح شده و در نتیجه با کاهش ً باعث رده های مدیریتی و افزایش بهره وری هزینه های کاری کاهش پیدا کند. این تغییرات که بعضا کاهش یا افزایش تعداد و تنوع نیروی انسانی میشود، باعث بروز مشکالتی برای مدیریت منابع انسانی خواهد شد.

تعداد زیادی از شرکتهای غربی تقریباً به سودها و درآمدهای فراوانی ازطریق کوچک سازی، کم رشد کردن، تعداد سطوح سازمانی و استحکام رسیده اند. درحال حاضر آنان به درآمد افزایش یافته از طریق رشد نظر دارند که مسائل و چالش هایی را برای حرفه ای های منابع انسانی به همراه خواهد داشت. آنان باید کارکنانشان را وادار کنند که خالق و نوآور باشند. به عبارتی دیگر، کارکنان را در زمینه هایی نظیر یادگیری مشارکتی تشویق کنند. سازمانهایی که رشد را ازطریق ادغام، استحکام یا سرمایه گذاری های مشترک انتخاب می کنند به مهارت های ضروری موردنیاز منابع انسانی نظیر ادغام فرهنگ و فرآیندهای کاری مختلف نیاز دارند.


برای رزرو غذای کارمندان و تقسیم هزینه غذا ها بین شرکت و کارمندان می توانید از سامانه رزرو غذای کارکنان استفاده کنید.