مدیریت استخدام چیست؟ چگونه بهترین فرد در بهترین جا استخدام می شود؟

استخدام چیست؟

استخدام یعنی چه؟ فلسفه استخدام چیست؟ استخدام توافقی بین کارفرما و کارمند است که به موجب آن کارمند موظف است خدمات و فعالیت های معینی را برای کارفرما انجام دهد و کارفرما هم وظیفه دارد حقوق مشخصی را در ازای کار کارمند به او پرداخت کند.

بهترین راه استخدام چیست؟ مدیران و کارفرما هایی که دنبال نیروی جدید هستند و کارجویانی که دنبال استخدام شدن هستند معمولا برای پیدا کردن شغل یا از طریق همکاران و آشنایان معرفی می شوند یا از طریق سایت های شغل یابی و آگهی استخدام شرکت ها که امروزه بسیار کارآمد شده اند استفاده می کنند.

مزیت استخدام چیست؟ کارمندان در ازای کاری که انجام می دهند معمولا به صورت ماهانه حقوق دریافت می کنند که این حقوق می تواند به صورت توافقی و ثابت باشد یا به صورت ساعتی محاسبه شود. مزیت استخدام برای کارفرما ارزشی است که در کارمندان در بیزینس او خلق می کنند، بزرگترین و مهم ترین سرمایه یک شرکت نیروی انسانی آن شرکت است. شرکت ها و سازمان ها بدون نیروی انسانی هیچ ارزش و سرمایه ای ندارند.

تضمین استخدام رسمی چیست؟ توافق استخدام می تواند به صورت کلامی یا نوشتاری باشد که به صورت رسمی قرارداد بسته شود. در این مقاله در مورد فرایند انتخاب کارمند و راه های جذب نیرو های کارآمد بیشتر صحبت می کنیم.

مفهوم استخدام چیست؟

معنی استخدام چیست؟ استخدام به معنی به کار گرفتن منابع برای انجام اموری است که به وسیله ی آن خدمات یا محصولاتی ارائه داده می شود که موجب کسب درآمد شرکت و سازمان خواهد شد.

بسیاری از افراد اینگونه فکر می کنند که اگر استخدام دولت شوند حقوق بالا تری خواهند داشت و امنیت شغلی بالا تری دارند، برخی مواقع واقعا همین طور است و گاها هم خلاف این موضوع پیش می آید.

روند استخدام چیست؟ انواع استخدام چیست؟

روند استخدام شرکت ها و سازمان ها بسیار متفاوت می باشد. زیرا انواع همکاری های بین کارفرما و کارمند تنها به یک شکل محدود نمی شود. استخدام و بستن قرارداد استخدام به نوع همکاری کارفرما و کارمند بستگی دارد که انواع آن عبارتند از:

شغل ساعتی و پاره وقت که طبق آن قرارداد کارمندان به میزان ساعات کاری ای که حضور دارند یا کار انجام می دهند حقوق شان محاسبه و پرداخت می شود و در این نوع قرارداد نیازی نیست کارمندان یک روز کاری کامل یا حتی همه ی روز های هفته در شرکت یا سازمان حضور داشته باشند.

برخی موقعیت های شغلی نیازمند این است که کارمندان به صورت فول تایم در تمام روز های هفته حضور داشته باشند. مدیران معمولا در ازای چنین قرارداد هایی حقوق ثابت به کارمندان پرداخت می کنند، البته گاهی اوقات پاداش و مزایا نیز به کارمند تعلق می گیرد.

برخی موقعیت شغلی ها به گونه ای هستند که کار به صورت دورکاری و پروژه ای به شخصی واگذار می شود و مجری پروژه یک سری وظایف و کار های مشخصی دارد که در ازای انجام هرکدام از آنها مبلغ معینی دریافت می کند و معمولا به ساعت کاری او ربطی ندارد. اما زمان تحویل پروژه در این نوع قرارداد ها مهم است.

معمولا در تمام قرارداد ها کارمند یا کارفرما می تواند قرارداد را فسخ کند. کارفرما هر زمان که بخواهد به هر دلیلی می تواند قرارداد را فسخ کند و یا به عبارت دیگر کارمند را تعدیل یا اخراج کند. کارمند نیز هر زمان که بخواهد می تواند استعفا بدهد و کار را ترک کند.


پیشنهاد مطالعه بیشتر: مدیریت اتوماسیون اداری چیست؟

البته مسائل مربوط به اخراج و استعفا به نوعی قراردادی که بین کارفرما و کارمند بسته شده نیز خیلی بستگی دارد. ممکن است در برخی موارد کارمند و کارفرما درگیر شکایات و دعاوی قانونی شوند. پس هنگام بستن قرارداد کارمند و کارفرما باید به بند های قرارداد بسیار دقت کرده باشند تا در آیند برای هیچکدام مشکلی پیش نیاید.

مهم ترین نکات استخدام چیست؟

نکته مهمی که در استخدام وجود دارد این است که کارفرما موظف است کارمندانی که استخدام می کند را بیمه کند. برای پرداخت بیمه، کارفرما درصد کمی از پول بیمه را از حقوق کارمندان کسر می کند و ما بقی را خودش پرداخت می کند که شامل بیمه پزشکی، تامین اجتماعی و بیکاری می شود. در کل توصیه می شود کارمندان با قوانین مربوط به کار، سازمان کار و قرارداد کار حتما مطالعه داشته باشند.

استخدام کردن کارمندان در شرکت و سازمان این امکان را به کارفرمایان می دهد که جنبه های زیادی از شغل کارمندان را مدیریت کنند. برای مثال محل کار، مسئولیت ها، منابع در دسترس، ساعات کاری، حقوق و دستمزد، ساعات ورود و خروج، ساعت استراحت و... همه و همه از مواردی هست که دست کارفرما برای تغییر آنها باز است و در کل معمولا مدیران سازمان هستند که فرهنگ سازمانی یک شرکت را شکل می دهند.

کارفرما و مدیر حق ندارد براساس قومیت، نژاد، مذهب، جنسیت، سن، معلولیت یا... بین کارمندان خود تبعیض قائل شود و برای عده ای خاص، پاداش یا تنبیه ویژه ای در نظر بگیرد. برای مثال تنها برای آقایان هر ماه اردو برگزار کند.

انتخاب بهترین کارمند در فرایند استخدام چگونه است؟

برخی مدیران به ارزیابی قبل استخدام و جلسه مصاحبه اهمیت خاصی نمی دهند و آن را جدی نمی گیرند. درحالی که در این جلسه مشخص می شود که شما چه فردی را وارد سازمان یا شرکت می کنید، آیا او تخصص کافی برای انجام مسئولیت ها و وظایفی که به گردنش است را دارد؟ آیا او با فرهنگ سازمانی شما سازگار است و در روابط و تعاملات سازمانی بین او و سایر افراد مشکلی پیش می آید یا خیر؟

اهمیت جلسه مصاحبه استخدامی تنها برای کارفرما نیست، شما به عنوان یک فردی که متخصص است نیز وظیفه دارید در جلسه مصاحبه پی ببرید که در چه شرکتی دارید استخدام می شوید؟ آیا این سازمان حقوقی برابر با ارزش مهارت و تخصص شما به شما می دهد؟ آیا سطح مهارت و تخصص افراد سازمان به اندازه تخصص شما هست یا خیر؟ آیا اندازه و ابعاد شرکت به قدری هست که نیاز به همه ی مهارت های شما داشته باشد یا فردی با مهارت هایی به مراتب کمتر می تواند از پس آ کار بر بیاید؟ آیا در آن سازمان امکان رشد درآمد و مهارت شما فراهم است یا باعث سکون یا عقب ماندن شما می شود؟

اهداف استخدام نیروی جدید چیست؟

طبیعی است که جذب و استخدام نیروی جدید می تواند تاثیرات مثبت و منفی ای روی سازمان یا شرکت داشته باشد. امام طبیعتا کارفرما به دنبال تاثیرات مثبتی است که یک نیرو می تواند روی سازمان داشته باشد. پس برای استخدام یک فرد در کسب و کارتان نمی توانید نگاه کوتاه مدت داشته باشید، باید کارفرما بداند هدف استخدام چیست؟ و رسیدن به آن هدف باید ارزشش بیشتر از هزینه و منابعی باشد که برای استخدام یک کارمند هزینه می شود.

انتخاب بهترین گزینه از بین متقاضیان

ابتدا پس از دریافت رزومه ها بهتر است با مصاحبه تلفنی غربالگری انجام دهید. در مصاحبه تلفنی مشخص می شود کدام افراد شرایط مصاحبه حضوری را دارند. با اینکار شما با مجموعه کمتری از متقاضیان رو به رو هستید که گزینه های مناسب تری هم برای استخدام هستند. حالا شما در وقت خود صرفه جویی کرده اید و سریع تر به گزینه دلخواهتان می رسید، همچنین به دلیل کم شدن تعداد متقاضیان انتخاب راحت تری خواهید داشت.

مصاحبه حضوری و رو در رو

با بهترین افرادی که مصاحبه تلفنی داشته اید مصاحبه حضوری صورت می گیرد. سازمان ها و شرکت ها برای سنجیدن افراد در مصاحبه رودررو شیوه های مختلفی دارند تا بهترین فرد را گزینش کنند. معمولا اکثر شرکت ها تنها یک جلسه مصاحبه برگزار می کنند. ممکن است فرد مصاحبه شونده در روز مصاحبه با مدیر مجموعه، مدیر منابع انسانی و مدیر بخش مربوطه برخورد داشته باشد.