6راه شگفت انگیز برای مدیریت کارمندان و ساخت کارمندان وفادار

سیستم مدیریت کارمندان چیست؟

برخلاف تصور عموم مردم مدیریت کارمندان یک خصوصیتی نیست که در وجود مدیران باشد و خصلتی ذاتی باشد. مدیریت کارمندان ویژگی است که هر مدیری باید آن را کسب کند تا به بهترین شکل بتواند با کارمندان تعامل داشته باشد و نرخ حفظ کارکنان را بالا ببرد. اما چطور می توان به شکل صحیحی کارمندان را مدیریت کرد؟ بهترین روش مدیریت افراد چیست؟ اگر شما نتوانید به بهترین شکل ممکن کارمندان را مدیریت کنید نا رضایتی کارمندان روز به روز از شرکت و سازمان شما بیشتر خواهد شد و نرخ خروج کارمندان بالا خواهد رفت.

مزایای مدیریت کارمندان چیست؟

  • افزایش بهره وری در فعالیت های سازمان
  • افزایش انگیزه و روحیه ی کارمندان
  • افزایش امنیت داده های درون سازمانی
  • کاهش هزینه های کارمندان


پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: مدیریت استخدام چیست؟ چگونه بهترین افراد در بهترین سازمان ها استخدام می شوند؟

بهترین روش مدیریت کارمندان

صاحبان کسب و کار ها و صاحبان شرکت ها برای مدیریت کارمندان طوری که آنها را از سازمان راضی نگه دارند، باید تکنیک های مدیریت را به خوبی یاد بگیرند و در شرکت اجرا کنند. در ادامه مهم ترین روش های مدیریت کارمندان را برایتان آورده ایم. البته در کنار این تکنیک ها نرم افزار های منابع انسانی ای هم هستند که به شما در مدیریت کارمندان کمک می کند. نرم افزار هایی مانند UKG یکی از بهترین نرم افزار ها است.

1.گزینش صحیح کارمندان

اولین قدم و مهم ترین قدم در مدیریت کارمندان انتخاب کارمندان مناسب برای شرکت شماست. انتخاب مناسب صرفا به معنای پیدا کردن متخصص ترین کارمند نیست، مهارت های سخت و تخصصی اهمیت بالایی دارد ولی توجه به مهارت های نرم هنگام استخدام برای پوزیشن های خالی بسیار برای شرکت شما حیاتی است. زیرا فردی که استخدام می کنید را شما نمیتوانید مجبور کنید تا تغییر کند و مطابق فرهنگ سازمانی شما رفتار کند و خودش را وفق دهد. به همین دلیل شما باید افرادی را استخدام کنید که از نظر مهارت های نرم با فرهنگ سازمانی شما سازگار باشند.

2.تاثیر تعامل با کارمندان بر مدیریت سازمان

موضوع تعامل با نیروی انسانی در مدیریت کامندان در میزان رضایت کارکنان از مدیریت سازمان بسیار حیاتی است. این امر به نوع ارتباط کارکنان با دیگر همکاران هم بستگی دارد، در واقع مدل فرهنگ سازمانی شما تعیین می کند که کامدان با یکدیگر چگونه تعامل داشته باشند و همچنین تعامل کارمندان با مدیر و بالعکس. تعامل درست در محیط کاری موجب می شود یک شبکه تعاملی قوی در شرکت و سازمان به وجود آورد که برای بالا بردن بهره فعالیت های سازمان بسیار موثر است.

برای اینکار وظیفه مدیریت این است که انتظارات شغلی ای که از کارمندان دارد را خیلی واضح برای آنها توضیح دهد. همچنین باید فرهنگ بازخورد گرفتن و بازخورد دادن را در سازمان جاری کند تا فرهنگ سازمانی به سمت تعاملات سازنده و قوی هدایت شود. در سازمان ها و شرکت ها این کار ها وظیفه مدیریت منابع انسانی می باشد.

3.از پاداش و مزایا غافل نشوید

مدیران باید با تعیین انواع پاداش شفاهی، کتبی و مادی برای عملکرد بهتر کارکنان آنان را به بهتر کارکردن تشویق کنند و از بهتر کارکردن کارمندان به اشکال مختلفی قدردانی کنند. این تکنیک برای بالا بردن سطح خدمات سازمان بسیار موثر است. البته توجه کنید که پرداخت پاداش و افزایش حقوق حتما باید هدفمند باشد و در ازای عملکرد مثبتی که به انجام رسیده باشد، پرداخت بی هدف پاداش با عدم پرداخت آن نه تنها تفاوتی ندارد بلکه موجب بی انگیزگی هم می شود و تاثیر منفی می گذارد.


توصیه می شود راجع به مدیریت یکپارچه نیز مطالعه کنید.

4.نقش انضباط در مدیریت کارمندان

ایجاد نظم و انضباط در شرکت از ملزومات اولیه یک سازمان است. نظم در سازمان باعث می شود فعالیت ها، تعاملات، رفت و آمد ها، مرخصی ها و ماموریت ها سر و سامان پیدا می کند و موجب می شود قوانین شرکت را همه بدانند و سر مسائل جزئی بحث و تنش بین کارفرما و کارمندان پیش نیاید. به صورت کلی انضباط در سازمان موجب بهبود عملکرد ضعیف کارمندان و رفع نقص ها و خطا ها می شود.

5.توجه به نقات قوت کارمندان

یک مدیر هوشمند باید این توانایی را داشته باشد که به خوبی تمام کارکنان خود را آنالیز کند و نقاط ضعف و قدرت آنها را بشناسد. شناخت نقاط قوت به تنهایی کافی نیست، مدیریت باید برای هر یک از کارمندان نقاط قوتشان را بازگو کند و روی استعداد های آنها سرمایه گذاری کند و حتی برایشان هزینه کند تا در زمینه ای که استعداد دارند بیشتر آموزش ببینند و در کار ها بهتر عمل کنند.

6.کارمندان دشوار را شناسایی کنید

یکی از وظایف مدیران برای مدیریت کارمندان شناختن کارمندان دشوار است. کارمند دشوار به این معنی است که کارمند فعالیت های ناهنجار انجام می دهد که در چارچوب قوانین شرکت جای ندارد، اما نا هنجاری ها را طوری انجام می دهد که در ظاهر به سختی می توان متوجه این ناهنجاری ها شد. گاهی بروز رفتار های ناهنجار از جانب کارمندان ممکن است به دلیل کوتاهی های مدیران باشد که برای رشد کارمندان و موفقیت آنها هیچ اقدامی نمی کنند.


پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: مدیریت اتوماسیون اداری چیست؟