9 استراتژی برای حفظ کارکنان و ساخت کارمندان وفادار برای سازمان

برای حفظ کارمندان چه کار کنیم؟

استراتژی های استخدام کارمندان و استعداد های برتر در شرکت و سازمان موضوعی بسیار مهم است. اما مسئله ای که از استخدام کارکنان مهم تر است، استراتژی نگهداشت منابع انسانی است. در بازار رقابتی امروز ممکن است کارمندان دائم به این فکر باشند که دائم تغییر شغل دهند و در موقعیت شغلی بهتری استخدام شوند و حقوق و مزایای بیشتری کسب کنند. نظام نگهداشت و انگیزش منابع انسانی به شما کمک می کند در شرکت یا سازمان خود اقداماتی داشته باشید تا کارمندان وفاداری برای شرکت بسازید.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید برای حفظ و نگهداری کارکنان بکوشیم؟ شاید تصور کنید هر کارمندی که می رود به راحتی کارمند جدیدی را جایگزین او می کنید. اما متاسفانه به این راحتی نیست. وقتی شما یک کارمند از دست می دهید مدت زیادی طول می کشد تا دنبال افراد مختلف باشید و با آنها مصاحبه کنید. شما از بین این افراد باید بهترین را انتخاب کنید که ممکن حتی در این انتخاب خطا کنید. پس از پذیرش کارکنان جدید مدتی طول می کشد تا عضو جدید با کار مجموعه شما کامل آشنا شود و به اصطلاح کار دستش بیاید، همچنین وقتی فرد جدیدی وارد شرکت شما می شود با فرهنگ سازمانی شما آشنا نیست و همگام شدن او با فرهنگ سازمانی شرکت شما زمان بر است و ممکن برخی افراد منعطف نباشند و نتوانند به درستی با آن هماهنگ شوند.

عوامل اصلی رفتن کارمندان چه چیز هایی می تواند باشد؟

نبود آزادی

همانطور که کارمندان شما برای قوانین و فرهنگ شرکت شما ارزش قائل هستند و به آن احترام می گذارند، توقع دارند شما هم به استقلال آنها اهمیت دهید و ارزش قائل باشید. اگر کارمندان حس کنند آنطور که می خواهند نمی توانند کار کنند دیر یا زود شرکت را ترک می کنند. مدیران باید به اهمیت کارکنان در سازمان کامل آگاه باشند.

مدیران بد

کارمندان برای تعامل، گزارش دادن و هماهنگی کار ها با مدیرانی که خوب نیستند همیشه به مشکل می خورند. اگر مدیر و کارمندان نتوانند با هم کار کنند، کارمندان در شرکت چنین مدیرانی ماندگار نخواهند بود.

حقوق کم

تمام مزایایی که یک سازمان برای کارمندان دارد نمی تواند جای حقوق و دستمزد کافی را برای آنها پر کند. هدف اصلی کارمندان از کار کردن دریافت حقوق است تا زندگی شان بگذرد، اگر حقوقی که شما به آنها می دهید کفاف هزینه های زندگی شان را ندهد شک نکنید که آنها به محض یافتن موقعیت شغلی با درآمد بهتر، یک لحظه هم در شرکت شما نخواهند ماند. زیرا حقوق کم بیانگر این است که شرکت ارزش کارمندان را درک نمی کند. البته این بدان معنی نیست که شما هزینه های حضور در شرکت و هزینه استخدام را نادیده بگیرید.

عدم فرصت رشد برای کارمندان

برخی شرکت ها و سازمان ها طوری هستند که کارمندان فقط کار می کنند تا سازمان رشد کند و به رشد کارمندان اهمیت داده نمی شود. این در حالی است که اگر سازمان برای رشد کارمندان تلاش و هزینه کند به نفع خودش است، زیرا هرچه کارمندان حرفه ای تر باشند و رشد کنند باعث رشد سازمان هم می شوند. کارمندان دوست دارند جایی کار کنند که آینده شان تضمین شده باشد، چنین شرکت هایی به کارمندان این حس را منتقل نمی کنند.


توصیه می شود با راه های مدیریت کارمندان بیشتر آشنا شوید.

9 استراتژی برای حفظ کارمندان

1.برای کارمندان ارزش افزوده و مزایا ارائه کنید

یکی از ضروری ترین مسائلی که باعث حفظ کردن کارمندان می شود مزایایی است که شرکت در ازای زحمات کارمندان در اختیارشان قرار می دهد. مزایایی که در کنار حقوق به کارمندان ارائه می شود نه خود حقوق، این مزایا می تواند یک فضای کاری با امکاناتی باشد که در سایر شرکت ها نیست یا مزایای برای بیمه و سلامتی، بازنشستگی، پاداش در ازای عملکرد درست و مرخصی های با حقوق است. همینطور برای ایجاد انگیزه و بالا بردن روحیه کارمندان جذابیت هایی مانند کامپیوتر، لپتاپ، موبایل و ماشین های شرکت در اختیارشان قرار دهید.

2.کیفیت کار را بالا ببرید

طبیعی است که شما انتظار دارید کار ها به سرعت و سر موعد انجام شود. اما کیفیت کار و سلامت روان کارمندان اهمیت بیشتری دارد. در شرکت برای کارمندان برنامه هایی برای استراحت و تفریح اختصاص دهید. کارمندان پس از استراحت وقتی به سراغ کار می آیند بازدهی بیشتری خواهند داشت و باعث می شود علاوه بر سرعت، کیفیت کار نیز بالا برود.

3.با کارمندان ارتباط مفید داشته باشید

تعامل درست با کارمندان یکی از بهترین ابزار ها برای حفظ کارمندان است. برای تعامل صحیح با کارمندان باید به چند نکته توجه کافی داشته باشید: انتظارات خود را به طور واضح برای کارمندان بازگو کنید، حتی بهتر است به صورت منظم با هر کدام از کارمندان ارتباط بگیرید و در مورد اوضاع شرکت و نیاز های آن توضیح دهید.

4.کار تیمی را ترویج کنید

فرهنگ سازمانی ای بسازید که همه کارمندان اشتیاق به انجام کار های تیمی داشته باشند. به همه کارمندان اجازه دهید در تصمیم گیری های شرکت پیشنهادات و نظرات خود را بیان کنند.

5.کارمندان را در سود شرکت سهیم کنید

می توانید یک بخش از حقوق کارمندان را در گرو رشد شرکت یا برخی فعالیت ها بدانید. کارمندان برای دریافت سهم بیشتر تلاش بیشتری می کنند و باعث افزایش سود آوری شرکت می شود که شما از این سود افزوده به آنها سهم می دهید. این کار احساس تعلق و ارزشمندی خاصی به کارمندان می دهد که باعث ماندگاری آنها می شود.

6.به کارمندان فرصت ایده پردازی دهید

به کارمندان اجازه دهید در کار ها از ایده های جدیدی که به ذهنشان می رسد استفاده کنند. این آزمون و خطا ها می تواند برای شرکت نیز سودمند باشد، شما با این کار انگیزه کارکنان را افزایش می دهید. حتی در کار هایی که خارج از وظایف آنها است از کارمندان نظر بخواهید و آنها را تشویق کنید تا با هر نوع چالشی سر و کله بزنند و احساس کنند برای شرکت عضو مهمی هستند.

7.به استقلال کارمندان اهمیت دهید

فرهنگ سازمانی ای به وجود آورید تا کارمندان بتوانند خود واقعی شان باشند. به متنوع بودن سبک لباس کارمندان، حرف های متفاوت کارمندان و سلیقه آنها احترام بگذارید. استقلال و راحتی کارمندان از مهم ترین معیار هایی است که موجب رضایت کارکنان شرکت شما خواهد شد.


پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: مدیریت یکپارچه

8.استخدام افراد مناسب شرکت

اهمیت این موضوع برای همه آشکار است که شرکت ها میخواهند افراد با استعداد و متخصص را جذب کنند، اما نکته ی مهمی که وجود دارد این است که متخصص بودن افراد به تنهایی برای شما نیروی وفادار نمی سازد و حتی فقط توجه کردن به تخصص داشتن ممکن است موجب کم شدن وفاداری کارکنان شود یا فرهنگ سازمانی شما دچار مشکل شود.

این مسئله واضح است که تخصص و مهارت های نرم در کنار هم باید در افراد باشد. اگر در گزینش های استخدامی تنها به مهارت های سخت و تخصصی افراد اهمیت دهید و طبق آن استخدام انجام شود هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد ماندگاری را استخدام کرده باشید.

از مهم ترین معیار هایی که برای استخدام باید در نظر بگیرید مهارت های نرم است. اینکه چه سبک افرادی را استخدام می کند تعیین می کند که کارمندان شما چقدر با فرهنگ سازمانی شما همخوانی دارند و هچه سر این مسئله دقت بیشتری داشته باشید کارمندان وفادار تری خواهید ساخت.

البته این مسئله به این معنی نیست که تخصص را ندیده بگیرید و شما در دوره های تکرار شونده حتما باید برای کارکنانتان ارزیابی عملکرد داشته باشید.

9.امکان دورکاری

اگر کارمندانی دارید که با تجربه و با استعداد هستند و از نظر فرهنگی هم با سازمان شما هماهنگ هستند، اجازه دهید در برخی مواقع به هر دلیلی که تقاضا دارند به صورت دور کار برای شما کار کنند. با این کار استعداد های بیشتری مشتاق می شوند تا با شما همکاری کنند.


پیشنهاد مطالعه بیشتر: مدیریت استخدام چیست؟ چگونه بهترین افراد در بهترین شرکت ها و سازمان ها استخدام می شوند؟