استراتژی کسب و کار چیست؟ چگونه باعث رشد بیزینس ها میشود؟
هر سازمان بزرگ و کوچک، برای فعالیت خود نیازمند تعریف یک هدف و مشخص کردن راههای دستیابی به آن هدف است. اگر بخواهید در کسب و کارتان موفق عمل کنید و بهترین نتیجه را مشاهده کنید، باید حتما به استراتژی کسب و کار توجه داشته باشید. در واقع، این استراتژی میتواند شما را به هدف اصلیتان در کسب و کار که شامل برند سازی، رشد و سود آوری است، نزدیک کند.
بدون استراتژی مدون کسب و کار نمیتوانید آنطور که سزاوار آن هستید پیشرفت کنید و به سود آوری برسید. حتی گاهی نداشتن استراتژی کسب و کار منجر به شکست و از بین رفتن کسب و کار میشود.
باتوجه به ضرورت کسب اطلاعات در خصوص استراتژی کسب و کار و تاثیر آن در رشد و پیشرفت بیزینسها، در ادامه به بررسی کارشناسی این موضوع میپردازیم.
پس اگر تمایل به رشد و پیشرفت کاری دارید، در ادامه همراه ما باشید!
یکی از پارامتر های کلیدی و مهم برای رشد کسب و کار ها فرهنگ سازمانی است.
استراتژی کسب و کار چیست؟
برای درک بهتر هر مبحث، باید کلیدیترین موضوعات آن را بشناسید و تعریف دقیقی از آن بدانید. استراتژی کسب و کار شامل یک سری قوانین، ایدهها و فعالیتهایی است که در نهایت منجر به پیشرفت، رشد، شکوفایی و رسیدن به هدف در یک سازمان یا کسب و کار میشود.
تصور کنید که یک کشتی بزرگ و لوکس در اختیارتان قرارداده شده است. شما میتوانید بهوسیله کشتی بیزینسی موفق شروع کنید. درصورتیکه بدون علم به انتخاب تیم قوی، ملوان خبره و نقشه راه و هدف به دل دریا بزنید، قطعا سرنوشتی غیر از شکست نخواهید داشت. این ماهیت کسب و کار است که نیازمند داشتن استراتژی، هدفگذاری و مدیریت قوی است تا به یک موفقیت دلپذیر برسد.
توصیه می شود با مراحل رشد کسب و کار ها آشنا شوید.
تاثیر استراتژی کسب و کار در رشد و پیشرفت
بسیاری از افراد هنوز تاثیر استراتژی کسب و کار را نمیدانند. تا زمانی که شما تلاشی برای پیاده سازی ایده ها، تعیین راه برای رسیدن به هدفها، سیاستگذاری صحیح برای ارزیابیهای مکرر و همچنین، مدیریت قوی برای کلیه این موارد تعیین نکنید، با مطالعه هیچ کتاب و شرکت در هیچ سمیناری نمیتوانید به رشد کسب و کارتان کمک کنید. در واقع، استراتژی کسب و کار به شما کمک میکند تا کلیه این مراحل را پشت سر بگذارید و با موفقیت زیاد بتوانید کسب و کارتان را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهید.
چه کسی میتواند استراتژی کسب و کار را تعیین کند؟
بدیهی است که هر گونه اقدام در مسیر تخصصی، نیازمند علم به آن موضوع است. اگر مدیر یا مدیران یک کسب و کار علم دقیقی نسبت به کسب و کارها و دنیای حرفهای آن دارند، میتوانند با تشکیل اتاق فکر و همفکری مدیران رده بالا اقدام به تعیین استراتژی کسب و کار کنند؛ اما در صورتیکه چنین متخصصینی در حوزه کسب و کار شخصیتان وجود ندارد باید به مشاورین کسب و کار یا بیزینس کوچها مراجعه کنید.
این افراد مانند یک مربی در زمین فوتبال عمل میکنند و با شناخت و تحقیق در حوزه کسب و کارتان، بهترین استراتژی کسب و کار را برایتان رقم میزنند. یادتان باشد بعد از این مرحله، پرداختن به نحوه مدیریت این استراتژیها مهمترین بخش ماجرا است.
یک استراتژی مهم و کلیدی را بدانید!
بدیهی است که در دنیای بیزینس و برندسازی کسب و کارهای کوچک و بزرگ، نکات ریز و درشت بسیار زیادی وجود دارد که میتواند تعیین کننده موفقیت کسب و کار باشد. اما مهم ترین استراتژی کسب و کار که در تمام طول تاریخ اهمیت زیادی داشته است، همگام شدن با تکنولوژی و تغییرات است.
مقاومت در برابر تغییراتی که به صورت موج مانند عرصه کسب و کار را متحول میکند، موجب میشود تا بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و پیشرو از صحنه رقابت حذف شوند.
در واقع، اشتباهی که شرکت کداک غول تکنولوژی عکاسی را زمین زد، همین مقاومت در برابر پیشرفت مطابق با تکنولوژی و همسو با رقبا بود. پس میتوان ادعا کرد که یکی از مهمترین موضوعات در استراتژی کسب و کار، بررسی فعالیت رقبا، نحوه عملکرد آنها، تکنولوژیها و نرم افزارهای روز در حوزه کسب و کار، تغییر عملکرد سازمان در مدیریت پرسنل و فروش و همسو شدن با تکنولوژی روز دنیا است.
توصیه می شود در کسب و کار خود از نرم افزار های مدیریت منابع انسانی اسفاده کنید. یک نرم افزار مدیریت منابع انسانی کامل باید دارای سامانه حضور و غیاب، سیستم اطلاعات پرسنلی، سیستم محاسبه حقوق و دستمزد، قابلیت حضور و غیاب با لوکیشن و رهگیری آنلاین کارمندان، اتوماسیون تغذیه و تقویم آنلاین باشد.
انواع استراتژی های کسب و کار
استراتژی سطح سازمان یا شرکت (کلان)
استراتژی سازمان در بالا ترین سطح شرکت اجرا می شود. مدیران شرکت روش های توسعه و بهبود شرکت را بررسی کرده و بازار های دیگری که وجود دارد و میتوانند ورود کنند را شناسایی کرده و از این موقعیت ها استفاده می کنند.
استراتژی سطح واحد های کسب و کار
این استراتژی بر نحوه اجرا و پیاده سازی چشم انداز سازمان در دستورالعمل های آن متمرکز است.
استراتژی سطح عملکرد یا وظیفه
این استراتژی بر وظایف کارمندان، واحد های مختلف سازمان و تلاش برای دستیابی به اهداف شرکت متمرکز است.
برای هدفمند شدن روند کسب و کار به چه نکاتی توجه کنیم؟
برای پیشرفت سازمان در جهت اهداف و منافع ابتدا باید با تحلیل کسب و کار خود اهداف سازمان را مشخص کنید، سپس با برنامه ریزی سازمانی بر روی استخدام افراد مناسب، بازاریابی و مارکتینگ، مدیریت هزینه ها و حفظ مشتری تمرکز کنید.
کسب جایگاه در بازار برای هر کسب و کار امر بسیار مهمی است که تنها با شناخت بازار هدف و برنامه ریزی های مارکتینگی دقیقی می توان سهم بازار خود را کسب کرد و آگاهی از برند خوبی برای برند و کسب و کار خود در ذهن مخاطبان داشته باشید.
پیشنهاد می شود با انواع دورکاری و معایب و مزایای آن آشنا شوید.
اهمیت استراتژی کسب و کار
استراتژی کسب و کار فقط در پیشرفت و رشد درامد سازمان کمک نمیکند، استراتژی کسب و کار برای بخش های مختلف سازمان و کارمندان سازمان راه را روشن تر می کند تا تصمیم گیری شان راحت و بهینه شود. داشتن استراتژی چند مزیت مهم برای کسب و کار شما دارد که برخی از آنها عبارتند از:
1-مشخص شدن نقشه راه
استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند تصمیمات مناسبی بگیرید و سریع تر به اهداف کاری تان دست پیدا کنید.
2-تشخیص نقاط ضعف و قوت
در فرایند خلق استراتژی کسب و کار شما نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آگاهی پیدا می کنید و این امر باعث می شود شما نقاط قوت خود را پر رنگ و نقاط ضعف خود را کم رنگ کنید.
3-افزایش بهره وری
استراتژی کسب و کار سبب می شود هدفمند تر از منابع تان استفاده کنید و فعالیت آنها به شکل موثر تر و کارآمد تری باشد.
4-کنترل فرایند ها
با داشتن استراتژی شما روی فرایند هایی که برای رسیدن به اهداف کاری تان تعیین کرده اید آگاهی و کنترل دقیق تری خواهید داشت. در واقع شما می توانید تشخیص دهید فعالیت هایی که دارید شما را به اهدافتان می رساند یا خیر.
5-مزیت رقابتی
داشتن یک برنامه دقیق و واضح برای رسیدن به اهداف کسب و کار میتواند باعث ایجاد مزیت رقابتی برای کسب و کار شما نسبت به رقبا شود و مخاطبان شما را متمایز از سایر کسب و کار ها تشخیص دهند.
پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: مراحل رشد کسب و کار ها