کتابی برای دگرگونی کسب و کارتان
حتما شما هم از شنیدن نام این کتاب تعجب کردهاید. قطعا هیچکدام از ما تاکنون گاو بنفشی ندیدهایم. شاید گاو قهوهای، سفید، سیاه و کرم رنگ دیده باشیم. اما گاو بنفش هرگز!
این دقیقا هدفی است که نویسنده کتاب گاو بنفش از نامگذاری آن دارد. این کتاب پرفروش در سال 2002 برای اولین بار توسط ست گادین نوشته و منتشر شد. فروش این کتاب کاملا غیرمنتظره و عجیب بود. هرچند نویسنده کتاب باتوجه به اسم عمیق و خاصی که برای کتار گاو بنفش انتخاب کرده بود، احتمالا فکر این پیشرفت و موردتوجه قرارگرفتن را میکرد. اثرگذاری این کتاب تاحدی است که در دسته بندی معرفی کتابهای مدیریت قرار میگیرد.
در ادامه به بررسی کتاب گاو بنفش میپردازیم و دلایل نامگذاری آن را در کنار محتوای قوی و خوب بررسی میکنیم.
پس تا پایان همراه ما باشید!
کتاب گاو بنفش چیست؟
کتاب گاو بنفش یکی از پرفروشترین کتاب های حوزه مدیریت و بازاریابی است. این کتاب نوشته ست گادین و با ترجمه شایان تقی نژاد به زبان فارسی چاپ شده است تا درک صحیحی از برند سازی کسب و کارهای کوچک و بزرگ ایجاد کند. در این کتاب اشاره شده است که برای فرآیند بازاریابی یک محصول، 5 P دخیل هستند که سالیان سال تمامی تولیدات بر پایه همین 5p استوار هستند. در کتاب گاو بنفش این 5p تحت عنوان:
- Product محصول
- Packaging بسته بندی
- Placeپیدا کردن جایگاه
- Priceقیمت
- Promotions ترویج و ارائه
عنوان شدهاند. جالب است بدانید که این کتاب P جدیدی را اضافه میکند تا از شکست یک پروسه 5p جلوگیری کند. Purple Cow همان p جدیدی است که مانع از شکست بازاریابی و ارائه محصول یا خدمات جدید به بازار میشود. اگر گاو بنفش را در کسب و کارتان لحاظ کنید، درصد موفقیتتان به شکل فاحشی تغییر خواهد کرد و 5 چالش اصلی در کار تیمی را مدیریت خواهید کرد.
در این کتاب جذاب، نحوه بیان بهگونهای است که در هر سطح تحصیلی که باشید، اصل ماجرای عنوان شده را با پوست و استخوانتان احساس میکنید. به همین جهت، معرفی کتاب مدیریت و بازاریابی در سطح گویا و روان، این کتاب را برایتان پیشنهاد میکند.
در گاو بنفش مفاهیم گسترده و سنگین بازاریابی و تولید، بهگونهای ساده و روان عنوان شده است تا بتوانید بهراحتی آن را متوجه شوید و در کسب و کارتان از آن استفاده کنید. در این پروسه تفاوتی ندارد که از نرم افزار مدیریت کسب و کار استفاده کنید یا خیر، مهم درک دقیق از رویدادهای کتاب است.
اثرگذاری ذهنی کتاب گاو بنفش چیست؟
اگر این کتاب تحت عنوان معرفی کتاب مدیریت و بازاریابی برایتان درنظر گرفته شده است، بدیهی است که تاثیر آن در بخش مدیریت کسب و کار و بازاریابی خواهد بود. کتاب گاو بنفش به آسانی شما را متوجه میکند که برای ماندن در ذهن مخاطبان، نیاز به تغییر تفکر دارید.
دیدن یک گاو بنفش یعنی انگیزه سازی برای جذب مخاطب بیشتر. گاو بنفش یعنی اثرگذاری بسته بندی محصول در ذهن مخاطب. بعد از مطالعه این کتاب متوجه خواهید شد که برای موفقیت، لازم است تا تکنیک معرفی شده در کتاب گاو بنفش را در تمامی دورههای تولید محصول یا خدماتتان اعمال کنید.
در این کتاب درمییابید که موفقیت در فروش و ارتباط با مخاطبین بیشتر چیزی نیست که در نهایت به خدمات یا کالای تولید شدهتان اضافه کنید. بلکه گاو بنفش رویکرد و نگرشی جدید در تمامی مراحل شکل گیری یک محصول یا خدمات است. تنها در این صورت است که موفقیت در مدیریت و بازاریابی محصول وجود خواهد داشت.
تحلیل روانشناسانه کتاب گاو بنفش از مشتری
یکی از نکات جذاب این کتاب هیجانانگیز، تحلیل تفکر مشتری در مواجهه با محصولات و خدمات است. با مطالعه این کتاب بهراحتی میتوانید خودتان را جای مشتری قرار دهید.
در محتوای کتاب گاو بنفش اشاره شده است که مشتریان تا چه اندازه از دیدن گاوهای سیاه و سفید تکراری خسته شدهاند و برای تشویق شدن به برقراری ارتباط، خرید و به خاطر سپردن یک خدمات یا محصول، نیاز به مشاهده یک گاو بنفش دارند. همینقدر خاص، متمایز و به یاد ماندنی.
فهرست مطالب کتاب گاو بنفش چیست؟
حتما شما نیز کنجکاو شدهاید که فهرست مطالب موجود در کتابی که بهعنوان معرفی کتاب مدیریت برایتان درنظر گرفتهایم را مطالعه کنید:
- درباره ست گادین
- Pهای ناکافی
- قبل از، در حین و بعد از دوران تبلیغات
- چرا باید گاو بنفش باشید؟
- چه چیزی کارساز است؟
- ورود به بازار
- قانون اعداد بزرگ
- مشکل گاو
- در دنیای این گاوچه کسی می برد؟
- بنشینید، کاری انجام ندهید
- فرآیند و نقشه
- چرخه جادویی این گاو
- دیگر بازاریاب نیستیم: حالا دیگر طراحیم
- مشکل ارزان بودن
- حقایق مسلم
- طوفانهای فکری
- اگر اوورل زنده بود چه میگفت؟