راه های موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی
این روزها که تغییر و تحولات زیادی در حوزه کسب و کار ایجاد شده است، بسیاری از افراد به سمت و سوی راهاندازی کسب و کار اینترنتی رفتهاند. پا گذاشتن به عرصه کسب و کارهای اینترنتی، همسو شدن با علم روز و تغییرات این حوزه است. اگر بخواهید در کسب و کار اینترنتی قوی عمل کنید و موفق گام بردارید، باید نکاتی را بدانید. عدم درنظر گرفتن این نکات موجب آسیب به کسب و کار میشود و گاهی شکست را در پی دارد. اهمیت دانستن راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی تاحدی است که نباید پیش از اطلاع آن، دست به راه اندازی کسب و کار بزنید.
چرا باید راه های موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی را بدانید؟
دنیای کسب و کار اینترنتی خوب بسیار پیچیده و پر رمز و راز است. معمولا اکثر افراد به دنبال پیشرفت و کسب موفقیت و سود بیشتر هستند، در حالیکه تنها تعدادی از آنها موفق به کسب چنین جایگاههایی میشوند. پس بدیهی است که در این میان، تفاوتهایی در سبک تلاش کسب و کارها و هدفگذاری آنها وجود دارد که عدهای موفق و عدهای به شکست میرسند.
اطلاع از راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی یکی از همین رمز و رازهای مهمی است که این روزها با تاثیر کرونا بر فضای کسب و کارهای اینترنتی در ایران به شدت آن را لمس کردهاید.
1- تعیین هدف کسب و کار
یکی از مشکلات اساسی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی، عدم توجه به برنامهریزی و شروع هدفمند کسب و کار است. بدیهی است که برای شروع یک کسب و کار اینترنتی پولساز، باید جزییات ماجرا به دقت بررسی شود.
تدارک محیطی مناسب برای ارتباط با کاربران و مشتریان، مهمترین بخش ماجرا است. شما باید با برنامهریزی دقیق و هدفمند تمام مراحل اولیه تا به ثمر رسیدن کارتان را ثبت کنید. توجه به رویدادها و مناسبتها در حوزه کسب و کارتان موجب میشود تا بهتر عمل کنید و سکوی پرتاب خوبی برای کسب و کارتان بسازید.
پیش از راه اندازی کسب و کار باید هدف خود مشخص کنید. به چه دلیل می خواهید کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید؟ بعد از راه اندازی کسب و کار خود به چه چیزی میخواهید دست پیدا کنید؟
کسب و کار موفق و پولساز پیش از شروع کار خود هدفش را مشخص کرده و نقشه راه دقیقی طراحی می کند که قدم به قدم با آن پیش می رود و با سرعت مناسب و معقول رشد می کند.
پیشنهاد می شود درباره استراتژی کسب و کار مطالعه کنید.
تقویم سازمانی آنلاین کارسال؛ ایده ای نو برای سازماندهی رویدادها به شما کمک میکند تا به بهترین شکل هماهنگی لازم بین نیروهای کاریتان را برقرار کنید. هدفمندی را در کلیه سطوح طراحی و پیاده سازی سایت، تولید محتوا و بررسی مخاطب درنظر داشته باشید.
2- مخاطب هدف را شناسایی کنید!
اگر میخواهید راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی را دنبال کنید، باید بدانید که چگونه مخاطبتان را بشناسید.
کافی است حوزه فعالیت کسب و کارتان را مشخص کنید و مخاطبین این حوزه را یادداشت کنید. از میان آنها باید گروهی منسجم از مخاطبین هدف بسازید و نوع کارکرد و سیاست گذاریهای کاریتان را مطابق با آن تنظیم کنید. مثلا اگر در حوزه مادران باردار فعالیت میکنید، حتما رنج سنی، ویژگیهای روحی و کلیه پارامترهای مخاطبتان را کشف کنید و مطابق با همان پیشروی کنید.
3- پیدا کردن نیاز مشتریان و برطرف کردن آن
یکی از اصلی ترین راه های پیدا کردن نیاز مشتریان و کاربران تعامل با آنهاست. شما به سادگی می توانید از آنها بازخورد دریافت کنید و به نیاز هایشان پی ببرید. با استفاده از پرسشنامه ها و نظر سنجی ها در سایت خود می توانید به هدف خود برسید.
4- طراحی وب سایت
بعد از پیدا کردن یک ایده پولساز و مناسب نوبت اجرا و پیاده سازی آن می رسد. اگر خودتان دانش مناسبی در زمینه آی تی دارید به راحتی و با هزینه کم می توانید با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا سایت خود را راه اندازی کنید. اگر در زمینه آی تی و نرم افزار تخصص کافی ندارید می توانید پروژه خود را به طراحان سایت و متخصصان این زمینه بسپارید.
بهتر است قبل از اقدام به طراحی پروژه با یک تحلیل گر پروژه راجع به وب سایتتان مشورت کنید. قطعا بعد از اینکار مسیر و استراتژی کسب و کارتان بهینه خواهد شد.
5- قیمت گذاری محصول
منظور از محصول لزوما محصول فیزیکی نیست و شامل ارائه خدمات و محصولات غیر فیزیکی نیز می شود. برای قیمت گذاری باید ارزش محصول، قیمت رقبا و شرایط بازار توجه ویژه ای داشته باشید. برای کسب و کاری که تازه وارد بازار می شود بهتر است قیمتی کمتر از حد معمول بازار روی محصولاتش بگذارد. بعد از مدتی که کاربران هدف خود را جذب کردید می توانید استراتژی خود در قیمت گذاری محصولات را تغییر دهید.
6- تولید محتوا
محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره مردم را تشکیل می دهد. پس مخاطبان شما نیز هر روزه به دنبال محتوا های مورد نیازشان هستند تا به جواب سوالاتشان برسند. اهمیت محتوا برای شما به این صورت است که شما در مورد مسائلی که مرتبط با کسب و کارتان است محتوا تولید می کنید و کاربران از طرق مختلفی برای یافتن پاسخ خود به سراغ محتوا های شما می آیند و در این هنگام شما می توانید آنها را به خرید محصولاتتان هدایت کنید و به هدف اصلی خود برسید.
پس شما با محتوا می توانید مخاطبان هدف خود را جذب کنید و هر روزه کاربران و بازدید کنندگان جدیدی برای سایت خود داشته باشید و در نهایت میزان درامد خود را افزایش دهید.
پیشنهاد می شود با 8 تا از مهم ترین اصول مشتری مداری آشنا شوید.
7- مارکتینگ
با گسترش چشمگیر فضای وب و استفاده زیاد مردم از آن، کسب و کار های زیادی از دنیای اینترنت برای گسترش برند خود استفاده می کنند. شما نیز برای معرفی محصول و برند خود می توانید از انواع بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و کسب و کار خود را رشد دهید.
برخی از حوزه های بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
سئو (SEO)
بازاریابی محتوا
بازاریابی شبکه های اجتماعی
همکاری در فروش یا بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
تبلیغات کلیکی
اس ام اس مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ
8- افراد حرفهای را استخدام کنید!
بسیاری از کسب و کارها خصوصا در ابتدای راه به دلیل محدودیت بودجه، چندان امکاناتی برای استخدام افراد حرفهای و متخصص ندارند.
همین موضوع موجب شکست آن ها در حوزه کاریشان میشود؛ اما براساس تجربیات، بهتر است بدانید که هزینه استخدام یک فرد متخصص به جای 2 الی 3 فرد غیرمتخصص میتواند برایتان سود آور، موفقیت آمیز و سکوی پرتاب باشد. یادتان باشد که افراد غیرمتخصص به کسب و کارتان آسیبهای جبران ناپذیری وارد میکنند. سعی کنید کارمندان وفادار بسازید و آنها را راضی نگه دارید، سامانه محاسبه حقوق و دستمزد آنلاین به شما کمک می کند تا در امر پرداخت دقیق و به موقع حقوق کارمندانتان با مشکل و خطا های انسانی مواجه نشوید.
سعی کنید تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان را درک کنید و بهترین شرایط را برای شکوفایی آنها در سازمانتان فراهم کنید.
توصیه می شود با انواع فرهنگ سازمانی آشنا شوید.
برای تامین غذای کارکنان سازمان و تقسیم هزینه های آن با شرکت پیشنهاد می شود از سامانه رزرو غذا استفاده کنید.
9- پشتیبانی را فراموش نکنید!
اصلا تفاوتی ندارد که حوزه فعالیت شما فروشگاه آنلاین و فروش کالا است یا خدمات خاصی ارائه میکنید. در هر شرایطی باید بدانید که مخاطب نیاز دارد تا هر زمان به شما احتیاج داشت، راه دسترسی برای او فراهم باشد و فردی با حوصله آمادگی پاسخگویی به سوالات و نیاز او را داشته باشد.
پشتیبانی خوب یکی از مهم ترین راه های موفقیت در کارهای اینترنتی است.
10- روند فعالیتتان را رصد کنید!
یکی از مهم ترین راه موفقیت در کسب و کار اینترنتی، ارزیابی پیوسته فعالیتهای انجام شده در مجموعه و روند پیشرفت در راستای رسیدن به اهداف سازمانی است. شما باید پیوسته کلمات کلیدی، میزان بازدید صفحات و نحوه رشد سایتتان را رصد کنید و برای بهبود پارامترهای مهم در این زمینه پیوسته برنامهریزی کنید.
11- بهروز باشید!
کمپانیهای بزرگی در دنیا مانند کداک، بهدلیل عدم تطابق با علم روز و مقاومت در زمینه به روز شدن، به نابودی کشیده شدند. پس سعی کنید این مورد را به عنوان یکی از بهترین راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی بدانید و پیوسته در تلاش باشید تا نسبت به رقبا و فعالیت حوزه خودتان به روز عمل کنید.
برای نظم دادن به رفت و آمد کارمندان و محاسبه دقیق ساعت کاری آنها حتما از سامانه حضور و غیاب آنلاین استفاده کنید.