اصول مشتری مداری

اصول مشتری مداری

مشتریان غایت و هدف نهایی و دائمی همه کسب و کارها هستند که برای حفظ آن ها باید از اصول مشتری مداری بهره گرفتن. این اصول به شما کمک در جذب مشتریان دائمی کمک شایانی می کنند و تاثیر به سزایی در رونق و ثبات کسب و کار شما در بازار کار دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی اصول مشتری مداری بپردازیم.

مهم ترین اصول مشتری مداری

بسیاری از شرکت ها تنها بر روی ارائه محصول با کیفیت و خدماتی که از منظر آنان قابل قبول است، تمر کز می کنند و به خواسته ها و نیازهای مشتریان توجهی ندارند. این مسئله کاملا اشتباه است و هر شرکت و یا کسب و کاری که دنبال موفقیت می گردد، باید مشتری مداری را جزء مهم ترین موارد در کسب و کار خویش در نظر بگیرد. مشتری مداری به معنی قرار گرفتن نیاز و رضایت مشتری در مرکز تمام برنامه هاست که منجر به جذب مشتریان و جلب اعتماد آن ها می شود و سودآوری بیشتری به همراه خواهد داشت. 8 اصل طلایی مشتری مداری عبارتند از؛

1.     برای درک نیازها و انتظارات مشتری خود را جای او قرار دهید.

 بهترین راه برای درک نیازها و انتظارات مشتریان و ارائه بهترین خدمات پشتیبانی به آن ها، قرار دادن خود در موقعیت مشتری است. همانطور که شما از یک سازمان یا شرکتی که مشتری آن هستید، محصول یا خدمات خوبی انتظار دارید، خودتان هم باید محصولات با کیفیت و پشتیبانی خوبی را به مشتریان خود ارائه دهید.

2.     با صبر، همدلی و احترام به نظرات مشتریان، به صحبت های آن ها گوش فرا دهید.

 گاهی اوقات، سازمان ها حوصله شنیدن سخنان مشتریان خود را ندارند. البته این اتفاق زمانی می افتد که افراد مسئول پشتیبانی خدمات بیش از حد ارباب رجوع داشته باشند و نتوانند پاسخگوی همه باشند. با این حال، اگر مدیران به افراد مسئول پشتیبانی کمک کنند تا میزان کارشان را متعادل سازند، این افراد قادر خواهند بود تا مسئولیت خود رت به درستی انجام دهند و با پاسخگویی درست به مشتریان آن ها را راضی نگه دارند. در واقع اگر شرکتی پشتیبانی درستی از خدمات خود به مشتریان داشته باشد، می تواند تا مسائل مشتری را به خوبی درک کرده و به طور مناسب حل و فصل کند.

3.     به تعهدات مربوط به خدمات خود پایبند و پاسخگو باشید.

 باید همیشه پاسخگوی درخواست های مشتری باشید و به تعهدات و توافق نامه های مربوط به خدمات پایبند باشید. حتی اگر حل یک مسئله به زمان نیاز دارد، باید مشتری را در مورد تأخیر و زمان تجدیدنظر شده برای حل و فصل مطلع کنید، تا مشتری درگیر پیگری مجدد نشود.

ایده های راه اندازی کسب و کار اینترنتی

4.     برای آموزش مشتریان به منظور درک مناسب محصولات / خدمات خود، استفاده بهینه از آن وآگاهی از ارزش تجاری آن، زمان صرف کنید.

 در بسیاری از شرایط، مشتریان فقط از درصد کمی از ویژگی های محصول و گزینه های خدمات  استفاده می کنند  که دلیل اصلی آن عدم آگاهی کافی است محصول خریداری شده و یا خدمات دریافتی است. بهترین راه این است که با نشان دادن تمام ویژگی های محصولات و یا خدمات خود، به آن ها کمک کنید تا بهترین استفاده را داشته باشند و همچنین از ارزش های تجاری نظیر پس انداز هزینه، بهره وری، بازده سرمایه گذاری آگاه شوند تا رضایت بیشتری داشته باشند.

5.     به شکایات مشتری به عنوان مشکلات نگاه نکنید، بلکه آن ها را به عنوان فرصت هایی برای بهبود کارها در نظر بگیرید.

 مشتریان درگیری های خاص خودشان را دارند و واقعاً وقت ندارند که فقط از شما شکایت کنند. پس این واقعیت اساسی را درک کنید و با نگرشی مثبت به بررسی شکایات مشتری ها بپردازید تا از آن ها به عنوان فرصتی برای بهبود محصولات و خدمات خود استفاده کنید. در بسیاری از مواقع می توانید با رعایت اصول مشتری مداری و با کمک نظرات مشتریان در مورد نقص خاصی در یک محصول / خدمات به تصحیح آن بپردازید و یا با ایده ای جدید رو به رو شوید.

6.     حتی وقتی که مشکلی وجود ندارد با مشتریان خود در ارتباط باشید.

بیشتر اوقات در زمان بروز مشکلات با مشتریان ارتباط برقرار می شود. اما اگر در باقی زمان ها نیز این ارتباط و تعامل  را حفظ کنید، با این کار نشان می دهید که مشتری ها را به یاد دارید و برای بهبود خدمات خود و جلب رضایت آن ها تلاش می کنید. . این موضوع برای آن ها یک سوپرایز خوشایند خواهد بود و باعث ایجاد وفاداری آن ها نسبت به سازمان شما می شود.

بیشتر بخوانید:پر درآمدترین شغل های ایران

7.     بین مشتریان فرق نگذارید و با همه یکسان رفتار کنید.

در بعضی مواقع، سازمان ها و یا شرکت ها با توجه به موقعیت تجاری مشتریان با آن ها رفتار می کنند که این موضوع کاملا اشتباه است. سعی کنید با همه افراد یکسان رفتار کنید افرادی که موقعیت تجاری مناسبی ندارند بتوانند با کمک شما تا رشد بهتری پیدا کنند و از محصولات / خدمات شما بهترین استفاده را ببرند و همیشه در کنار شما باشند.

8.     افراد خدماتی شما به اندازه افراد فروش و بازاریابی شما مهم هستند.

 در بعضی از سازمان ها، عملکردهای بازاریابی و فروش اهمیت بیشتری نسبت به عملکرد خدمات دارند. توجه داشته باشید که عملکرد بخش خدمات به مشتری باید به همان اندازه بازاریابی و فروش مهم باشد. لذا لازم است که برای آموزش اعضای تیم خدمات  به مشتری در زمینه های کاری خود وقت و هزینه لازم را صرف کنید.

چکیده

مشتری مداری یکی از مهم ترین فاکتور ها برای رشد  و ارتقا سطح همه کسب و کارها است که اگر از آن غافل بشوید، آینده کسب و کارتان به خطر می افتد و رقبای شما جایگاهتان را در اختیار خواهند گرفت. در واقع با رعایت اصول مشتری مداری می توانید مشتریان را نسبت به محصولات یا خدمات خود وفادار نگه دارید و همگام با آن ها برای رشد و گشترش کسب و کارتان قدم بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *