هر سازمان بزرگ و کوچک، برای فعالیت خود نیازمند تعریف یک هدف و مشخص کردن راههای دستیابی به آن هدف است. اگر بخواهید در کسب و کارتان موفق عمل کنید و بهترین نتیجه را مشاهده کنید، باید حتما به استراتژی کسب و کار توجه داشته باشید. در واقع، این استراتژی میتواند شما را به هدف اصلیتان در کسب و کار که شامل برند سازی، رشد و سود آوری است، نزدیک کند.
بدون استراتژی مدون کسب و کار نمیتوانید آنطور که سزاوار آن هستید پیشرفت کنید و به سود آوری برسید. حتی گاهی نداشتن استراتژی کسب و کار منجر به شکست و از بین رفتن کسب و کار میشود.
باتوجه به ضرورت کسب اطلاعات در خصوص استراتژی کسب و کار و تاثیر آن در رشد و پیشرفت بیزینسها، در ادامه به بررسی کارشناسی این موضوع میپردازیم.
پس اگر تمایل به رشد و پیشرفت کاری دارید، در ادامه همراه ما باشید!
استراتژی کسب و کار چیست؟
برای درک بهتر هر مبحث، باید کلیدیترین موضوعات آن را بشناسید و تعریف دقیقی از آن بدانید. استراتژی کسب و کار شامل یک سری قوانین، ایدهها و فعالیتهایی است که در نهایت منجر به پیشرفت، رشد، شکوفایی و رسیدن به هدف در یک سازمان یا کسب و کار میشود.
تصور کنید که یک کشتی بزرگ و لوکس در اختیارتان قرارداده شده است. شما میتوانید بهوسیله کشتی بیزینسی موفق شروع کنید. درصورتیکه بدون علم به انتخاب تیم قوی، ملوان خبره و نقشه راه و هدف به دل دریا بزنید، قطعا سرنوشتی غیر از شکست نخواهید داشت. این ماهیت کسب و کار است که نیازمند داشتن استراتژی، هدفگذاری و مدیریت قوی است تا به یک موفقیت دلپذیر برسد.
تاثیر استراتژی کسب و کار در رشد و پیشرفت
بسیاری از افراد هنوز تاثیر استراتژی کسب و کار را نمیدانند. تا زمانی که شما تلاشی برای پیاده سازی ایده ها، تعیین راه برای رسیدن به هدفها، سیاستگذاری صحیح برای ارزیابیهای مکرر و همچنین، مدیریت قوی برای کلیه این موارد تعیین نکنید، با مطالعه هیچ کتاب و شرکت در هیچ سمیناری نمیتوانید به رشد کسب و کارتان کمک کنید. در واقع، استراتژی کسب و کار به شما کمک میکند تا کلیه این مراحل را پشت سر بگذارید و با موفقیت زیاد بتوانید کسب و کارتان را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهید.
چه کسی میتواند استراتژی کسب و کار را تعیین کند؟
بدیهی است که هر گونه اقدام در مسیر تخصصی، نیازمند علم به آن موضوع است. اگر مدیر یا مدیران یک کسب و کار علم دقیقی نسبت به کسب و کارها و دنیای حرفهای آن دارند، میتوانند با تشکیل اتاق فکر و همفکری مدیران رده بالا اقدام به تعیین استراتژی کسب و کار کنند؛ اما در صورتیکه چنین متخصصینی در حوزه کسب و کار شخصیتان وجود ندارد باید به مشاورین کسب و کار یا بیزینس کوچها مراجعه کنید.
این افراد مانند یک مربی در زمین فوتبال عمل میکنند و با شناخت و تحقیق در حوزه کسب و کارتان، بهترین استراتژی کسب و کار را برایتان رقم میزنند. یادتان باشد بعد از این مرحله، پرداختن به نحوه مدیریت این استراتژیها مهمترین بخش ماجرا است.
یک استراتژی مهم و کلیدی را بدانید!
بدیهی است که در دنیای بیزینس و برندسازی کسب و کارهای کوچک و بزرگ، نکات ریز و درشت بسیار زیادی وجود دارد که میتواند تعیین کننده موفقیت کسب و کار باشد. اما مهم ترین استراتژی کسب و کار که در تمام طول تاریخ اهمیت زیادی داشته است، همگام شدن با تکنولوژی و تغییرات است.
مقاومت در برابر تغییراتی که به صورت موج مانند عرصه کسب و کار را متحول میکند، موجب میشود تا بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و پیشرو از صحنه رقابت حذف شوند.
در واقع، اشتباهی که شرکت کداک غول تکنولوژی عکاسی را زمین زد، همین مقاومت در برابر پیشرفت مطابق با تکنولوژی و همسو با رقبا بود. پس میتوان ادعا کرد که یکی از مهمترین موضوعات در استراتژی کسب و کار، بررسی فعالیت رقبا، نحوه عملکرد آنها، تکنولوژیها و نرم افزارهای روز در حوزه کسب و کار، تغییر عملکرد سازمان در مدیریت پرسنل و فروش و همسو شدن با تکنولوژی روز دنیا است.