این روزها که تغییر و تحولات زیادی در حوزه کسب و کار ایجاد شده است، بسیاری از افراد به سمت و سوی راهاندازی کسب و کار اینترنتی رفتهاند. پا گذاشتن به عرصه کسب و کارهای اینترنتی، همسو شدن با علم روز و تغییرات این حوزه است. اگر بخواهید در کسب و کار اینترنتی قوی عمل کنید و موفق گام بردارید، باید نکاتی را بدانید. عدم درنظر گرفتن این نکات موجب آسیب به کسب و کار میشود و گاهی شکست را در پی دارد. اهمیت دانستن راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی تاحدی است که نباید پیش از اطلاع آن، دست به راه اندازی کسب و کار بزنید.
چرا باید راه های موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی را بدانید؟
دنیای کسب و کار اینترنتی خوب بسیار پیچیده و پر رمز و راز است. معمولا اکثر افراد به دنبال پیشرفت و کسب موفقیت و سود بیشتر هستند، در حالیکه تنها تعدادی از آنها موفق به کسب چنین جایگاههایی میشوند. پس بدیهی است که در این میان، تفاوتهایی در سبک تلاش کسب و کارها و هدفگذاری آنها وجود دارد که عدهای موفق و عدهای به شکست میرسند.
اطلاع از راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی یکی از همین رمز و رازهای مهمی است که این روزها با تاثیر کرونا بر فضای کسب و کارهای اینترنتی در ایران به شدت آن را لمس کردهاید.
1- هدفمند و با برنامهریزی شروع کنید!
یکی از مشکلات اساسی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی، عدم توجه به برنامهریزی و شروع هدفمند کسب و کار است. بدیهی است که برای شروع یک کسب و کار اینترنتی، باید جزییات ماجرا به دقت بررسی شود.
تدارک محیطی مناسب برای ارتباط با کاربران و مشتریان، مهمترین بخش ماجرا است. شما باید با برنامهریزی دقیق و هدفمند تمام مراحل اولیه تا به ثمر رسیدن کارتان را ثبت کنید. توجه به رویدادها و مناسبتها در حوزه کسب و کارتان موجب میشود تا بهتر عمل کنید و سکوی پرتاب خوبی برای کسب و کارتان بسازید.
تقویم سازمانی آنلاین کارسال ؛ ایده ای نو برای سازماندهی رویدادها به شما کمک میکند تا به بهترین شکل هماهنگی لازم بین نیروهای کاریتان را برقرار کنید. هدفمندی را در کلیه سطوح طراحی و پیاده سازی سایت، تولید محتوا و بررسی مخاطب درنظر داشته باشید.
2- مخاطب هدف را شناسایی کنید!
اگر میخواهید راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی را دنبال کنید، باید بدانید که چگونه مخاطبتان را بشناسید.
کافی است حوزه فعالیت کسب و کارتان را مشخص کنید و مخاطبین این حوزه را یادداشت کنید. از میان آنها باید گروهی منسجم از مخاطبین هدف بسازید و نوع کارکرد و سیاست گذاریهای کاریتان را مطابق با آن تنظیم کنید. مثلا اگر در حوزه مادران باردار فعالیت میکنید، حتما رنج سنی، ویژگیهای روحی و کلیه پارامترهای مخاطبتان را کشف کنید و مطابق با همان پیشروی کنید.
3- افراد حرفهای را استخدام کنید!
بسیاری از کسب و کارها خصوصا در ابتدای راه به دلیل محدودیت بودجه، چندان امکاناتی برای استخدام افراد حرفهای و متخصص ندارند.
همین موضوع موجب شکست آن ها در حوزه کاریشان میشود؛ اما براساس تجربیات، بهتر است بدانید که هزینه استخدام یک فرد متخصص به جای 2 الی 3 فرد غیرمتخصص میتواند برایتان سود آور، موفقیت آمیز و سکوی پرتاب باشد. یادتان باشد که افراد غیرمتخصص به کسب و کارتان آسیبهای جبران ناپذیری وارد میکنند.
سعی کنید تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان را درک کنید و بهترین شرایط را برای شکوفایی آنها در سازمانتان فراهم کنید.
4- پشتیبانی را فراموش نکنید!
اصلا تفاوتی ندارد که حوزه فعالیت شما فروش کالا است یا خدمات خاصی ارائه میکنید. در هر شرایطی باید بدانید که مخاطب نیاز دارد تا هر زمان به شما احتیاج داشت، راه دسترسی برای او فراهم باشد و فردی با حوصله آمادگی پاسخگویی به سوالات و نیاز او را داشته باشد.
پشتیبانی خوب یکی از مهم ترین راه های موفقیت در کارهای اینترنتی است.
5- روند فعالیتتان را رصد کنید!
یکی از مهم ترین راه موفقیت در کسب و کار اینترنتی، ارزیابی پیوسته فعالیتهای انجام شده در مجموعه و روند پیشرفت در راستای رسیدن به اهداف سازمانی است. شما باید پیوسته کلمات کلیدی، میزان بازدید صفحات و نحوه رشد سایتتان را رصد کنید و برای بهبود پارامترهای مهم در این زمینه پیوسته برنامهریزی کنید.
6- بهروز باشید!
کمپانیهای بزرگی در دنیا مانند کداک، بهدلیل عدم تطابق با علم روز و مقاومت در زمینه به روز شدن، به نابودی کشیده شدند. پس سعی کنید این مورد را به عنوان یکی از بهترین راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی بدانید و پیوسته در تلاش باشید تا نسبت به رقبا و فعالیت حوزه خودتان به روز عمل کنید.