تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

تاثیر کرونا بر فضای کسب و کارهای اینترنتی در ایران

مهمان ناخوانده‌ای که سال 98 به زندگی ما ورود کرد، نزدیک به یک سال و نیم است که در کنار ما هر روز چالش جدیدی را خلق می‌کند. اصلی‌ترین چالش کرونا بعد از اختلال در سبک زندگی و سلامتی افراد، تغییر نحوه کارکرد آن‌ها در هر شغل بود. با آمدن کرونا بسیاری از مجموعه‌های حرفه‌ای متوجه کاستی‌های عمیق خودشان در حوزه دورکاری و زیرساخت‌های آن شدند. حتی بعضی از کسب و کارهایی که امکان فعالیت به‌صورت اینترنتی نداشتند، از دایره رقابل حذف شدند. تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی به شدت فاحش بود و برخلاف برخی از مجموعه‌ها، سکوی پرتابی برای موفقیت آن‌ها شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی را بررسی کنیم و چالش‌های پیش آمده در این حوزه را ارزیابی کنیم.

تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی چه بود؟

حتما برای شما نیز جالب است بدانید که بعد از شروع قرنطینه کرونا چه اتفاقاتی در سراسر دنیا برای کسب و کارها رقم خورد. کسب و کارها در زندگی که پیش‌تر با آن روبه‌رو بودیم، به‌طور مدیریت شده و روتین درحال فعالیت بودند. استفاده از دستگاه های حضور و غیاب یا  مدیریت مدارک پرسنلی به صورت آنلاین تنها امکانات موجود در اکثر شرکت‌های پیش‌رو با علم و تکنولوژی بود. در واقع، چندان بستر مناسبی برای دورکاری وجود نداشت؛ اما این روزها آن‌چه که حاصل تاثیر کرونا بر کسب و کارهای رایج است، نشان می‌دهد که داشتن بستر مناسب برای فعالیت خارج از لوکیشن خاص تا چه اندازه اهمیت دارد.

دسترسی به اطلاعات، مدیریت کارمندان و برنامه‌ریزی برای ادامه فعالیت در هر شرایطی یکی از راز و رمزهای کسب و کارهای قوی است. تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی نشان داد که تا چه اندازه به اینترنت نیازمند هستیم و استقبال مردم در سراسر دنیا برای جایگزینی فعالیت‌های خارج از منزل با اینترنت تا چه حد زیاد است. تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی موجب شد تا برخی کسب و کارها گسترده‌تر شوند و برندی شناخته در روزهای سخت کرونا به یاد بمانند. ماندگاری در ذهن مخاطب با سرویس دهی مطلوب در شرایط سخت کرونا، مثل سکوی پرتابی قوی برای کسب و کارها شد.

چرا تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی تا این اندازه زیاد بود؟

کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهایی که از دیرباز با داشتن سایت و فضای تعاملی میان مخاطب، به فکر ایجاد راه ارتباطی غیرفیزیکی بودند، در دوران کرونا بسیار موفق عمل کردند؛ چرا که بدون ازدست دادن مشتریان خود، توانایی اطلاع رسانی و تغییر نحوه کسب و کار و ارتباط با مشتری برایشان فراهم بود. در حالی‌که شرکت‌های بدون سایت و پشتوانه موردنیاز جهت فعالیت به‌صورت دورکاری، دچار ورشکستگی و ضرر و زیاد بیش از اندازه بودند.

استفاده از نرم افزارهای مدیریت زمان در دورکاری و مدیریت کارمندان دورکار یکی از رازهای موفقیت برخی کسب و کارها در این شرایط است. مردم از ترس ویروس کرونا، خرید اینترنتی و سفارشات اینترنتی خدمات مختلف را برتر از مراجعه حضوری می‌دانند.

همین موضوع موجب تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی و رونق آن‌ها شد؛ چرا که بسیاری از افرادی که چندان علاقه‌ای به خرید اینترنتی نداشتند، به دنبال فروشگاه‌های مختلف و رفع نیازشان در روزهای کرونایی رفتند و با امتحان کردن این خدمات آنلاین، علاقه‌مند شدند. بدیهی است که بعد از کرونا، تعداد افرادی که علاقه‌ای به خرید فیزیکی ندارند، بسیار کاهش خواهد یافت و فعالیت‌های مختلف در بستر آنلاین به شدت زیاد خواهد شد.

تغییر و تحول بعد از کرونا برای کسب و کارها

تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی موجب تشویق بسیاری از مجموعه‌ها و شرکت‌ها، در راستای غیرمتمرکز شدن فعالیت‌شان شد. استفاده از سامانه‌های مدیریت کسب و کار از راه دور در کنار مدیریت کارمندانی که دورکار هستند، موجب شد تا بسیاری از مدیران با فضای جدیدی آشنا شوند که مزایای فوق‌العاده‌ای دارد.

شاید برای شما نیز سوال باشد که آیا دورکاری به نفع کسب و کارهاست؟ در پاسخ به این سوال باید تاکید کرد که تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی و شرکت‌های دارای بستر مناسب بسیار مطلوب بود. اما این تاثیر برای سایر کسب و کارهای بدون زیرساخت بسیار منفی بود. همین موضوع موجب شد تا مدیران به فکر تجهیز زیرساخت‌ها و آموزش پرسنل برای دورکاری باشند و تاکیدی بر حضور پرسنل بر محیط کار نداشته باشند.

ایجاد امکاناتی مثل حضور غیاب آنلاین پرسنل، فضای دسترسی کاری مشترک، تقویم آنلاین و امکان چک کردن پرسنل روی نقشه از جمله امکاناتی است که به زودی در تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *