زمانبندی دورکاری

مدیریت زمان در دورکاری

مدیریت زمان دورکاری، مهارتی است که برای رسیدن به آن، نیاز به تمرین و تمرکز داریم. تسلط کافی بر این مهارت، راه آسانی در پیش ندارد؛ چرا که نیاز به نظم و انضباط شخصی، تعهد بالا و قبول مسئولیت تام دارد. به ویژه که زمانبندی دورکاری در شرایط زندگی در خانه و میان آشفتگی‌هایی صورت می‌گیرد که نیاز به تعیین چارچوب و مرز بین کار و زندگی شخصی دارد. در این مقاله، روش‌‌های مؤثر برای مدیریت زمان دورکاری ارائه می‌شود؛ با یادگیری و بکارگیری آنچه در ادامه می‌گوییم، خواهید توانست پیش از اینکه کارها از کنترل شما خارج شوند، مدیریت کار و زندگی خود را به دست بگیرید.

برنامه ریزی؛ شرط اول مدیریت زمان دورکاری است!

پیش از هر چیز دیگر، مدیریت زمان با برنامه ریزی آغاز می‌شود. در صورت لزوم، ساعات کاری خود را از قبل تنظیم کرده و آن را با اعضای خانواده در میان بگذارید. این کار شاید در اوایل شروع به دورکاری، آسان نباشد؛ اما صاحبان مشاغل خانگی به خوبی از اهمیت این مسأله آگاهند. مهم است که در برنامه ریزی، شرایط دیگر اعضای خانواده را در نظر داشته باشید.

مثلاً اگر صاحب فرزند کوچکی هستید، بهتر است ساعات کارتان را با ساعات خواب او هماهنگ کنید. موارد متعددی هستند که در بحث برنامه ریزی و زمانبندی دورکاری نقش دارند. هرچه بتوانید ساعات کاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی با اعضای خانواده را بیشتر کنید، مدیریت زمان دورکاری به شکلی بهتر انجام خواهد شد.

موازی کاری و چندکارگی را یاد بگیرید!

شاید انجام دادن چند کار به صورت همزمان، خارج از توانایی شما باشد. همچنین، تحقیقاتی وجود دارد که از تک‌کاره بودن مغز انسان صحبت می‌کنند؛ اما واقعیت این است که ما برای زمانبندی دورکاری، بهتر است یاد بگیریم چند کار را به صورت همزمان انجام دهیم. اما باید بدانیم که این کار، جزء با تمرین و تکرار میسر نخواهد شد.

شاید در روزهای ابتدایی دچار تشویش فکری شویم و با کاهش بازدهی در انجام کارها روبرو گردیم؛ اما باید بدانیم که تنظیم کردن کارهای خانه و فعالیت‌های شغلی، مستلزم این است که احتمالات را در نظر بگیریم. احتمالاتی که همواره ما را در معرض موازی کاری و چندکارگی قرار خواهند داد. دانستن اینکه چطور و چه موقع این کار را انجام دهیم، ‌مهم‌ترین نکته در هماهنگ کردن کار و زندگی است.

مدیریت زمان دورکاری

روال منسجم و خلاقانه‌ای داشته باشید!

اگر در صدد این هستید که بین زندگی شغلی و خانوادگی خود تعادل ایجاد کنید، باید یک روال کاری ثابت داشته باشید. این اتفاق بیش از هر چیز دیگر به شما کمک خواهد کرد. شاید این روند در ابتدا برای شما یا دیگر اعضای خانواده سخت باشد؛ اما با کمی برنامه ریزی می‌‌توانید به آن دست یابید.

مثلاً روال ثابت شما می‌تواند هماهنگ با ساعاتی شود که فرزندان‌تان به مدرسه می‌روند. اگر آن‌ها در چارچوب مشخصی از فعالیت‌های ثابت و منسجم هستند، شما نیز می‌توانید روال خود را با آنان هماهنگ کنید.

این باعث می‌شود که کمتر دچار تداخل بین کارهای خانه و فعالیت شغلی شوید. باید در نظر بگیرید که چک کردن ایمیل‌‌ها، تکمیل پروژه‌ها، حاضر شدن بر سر ملاقات آنلاین و مواردی از این دست را مطابق با روال مشخص انجام دهید.

نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید!

برای مدیریت زمان دورکاری لازم است خودتان دست به اکتشاف بزنید. زمانبندی دورکاری نمی‌تواند چارچوب مشخص و خاصی داشته باشید که به درد همه بخورد. توصیۀ ثابتی نیست که همه بتوانند از آن استفاده کنند. چرا که هر یک از ما، سبک‌، سلیقه، نقاط قوت و ضعف خودمان را داریم.

بنابراین، باید بدانیم چه صفات شخصی و ویژگی‌های رفتاری هستند که به ما در پیشبرد کارها کمک می‌کنند. همچنین در زمانبندی دورکاری، عوامل بازدارنده‌ای وجود دارند. مثلاً ممکن است دچار اهمال کاری باشیم یا استرس بیش از حد مانع از انجام کارها در موعد مقرر شوند. از این رو، ارزیابی شخصیت می‌تواند قدم مهمی برای مدیریت زمان بهتر در حین دورکاری باشد.

از ابزارها استفاده کنید!

ابزارهای دیجیتال زیادی وجود دارند که می‌توانند به مدیریت زمان دورکاری کمک کنند. در صورتی که نتوانیم از ابزارهای خود به شکلی مؤثر استفاده کنیم، هزینه‌ای بعدها پرداخت می‌کنیم بیشتر خواهد بود.

امروزه دورکاری با استفاده از اینترنت، پیام‌رسان‌ها، ایمیل‌، پلتفرم‌های مدیریت پروژه و کار تیمی، به شکل قابل توجهی پیشرفت کرده است. اما لازم است از ابزارهای دیگری که برای مدیریت زمان شخصی تهیه شده‌اند نیز استفاده کنید.

مثلاً تکنیک پومودورو، یکی از ابزارهای مفیدی است که می‌تواند به مدیریت زمان دورکاری کمک زیادی کند. تنها کافیست اپلیکیشن آن را روی گوشی خود نصب کنید. ده‌ها برنامۀ دیگر وجود دارند که به شما در این مورد کمک می‌کنند.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *