تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان

تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان در محیط کار

تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان دغدغۀ مهمی است که مدیران شرکت‌ها را به چالش می‌کشد. وقتی استرس در محیط کار ایجاد شود و شرایطی پرتنش بر آن حاکم گردد، طبعاً عملکرد و بازدهی کارکنان با افت زیادی روبرو خواهد شد؛ اما این مسأله صرفاً به کارکنان و محیط کار محدود نخواهد شد. تاثیرات استرس بر عملکرد کارکنان، پیامدهای بیشتری دارد که می‌تواند در محیط‌های دیگر نیز خود را نشان دهد.

عوامل مؤثر بر ایجاد استرس در محیط کار متعدد هستند. مطالبات، ضرب‌العجل‌ها و شتاب در انجام امورات شغلی، امری بدیهی است؛ اما عدم کنترل آن می‌تواند منجر به بروز اتفاقاتی ناخوشایند شوند. از آنجا که اتفاقات و حوادث بزرگ، نشأت گرفته از عوامل کوچک هستند، لازم است که با عوامل و تاثیرات استرس در محیط کار آشنا شویم.

عوامل بروز استرس در محیط کار چیست؟

استرس و اضطراب در محیط کار تا حدودی طبیعی است. اما بیش از حد شدن آن، بهره‌وری کارکنان را با اختلال همراه خواهد کرد. تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان، سلامت عاطفی، جسمی و روابط آنان بسیار مخرب خواهد بود. تا حدی که موفقیت و شکست شرکت و سازمان به این مسأله مرتبط است. کنترل همۀ امور در محیط کار، فرآیند ساده‌ای نیست. اما با شناخت عوامل ایجاد استرس در کارکنان می‌توان تا حد زیادی به کاهش تاثیر استرس بر عملکرد آنان کمک کرد.

  • شرایط نامطلوب کاری، مشغلۀ فکری، ساعات کاری زیاد، عدم پرداخت حقوق، تقدم روابط بر ضوابط و مأموریت‌های فوری.
  • آشنا نبودن با وظایف و نیازهای محیط کار، تعارضات شغلی و شفاف نبودن اهداف و مسیر شغلی.
  • روابط مخدوش با مافوق و زیردستان، عدم وجود احترام متقابل و روحیۀ همکاری در شرکت.
  • اشتباهات مدیریتی و تصمیمات نادرست شغلی که عمدتاً از سمت مدیریت شرکت است.
  • مشکلات شخصی و خانوادگی فرد، ویژگی‌های فردی و عدم ایجاد امنیت شغلی
  • عوامل دیگری چون نحوۀ ارزیابی کارکنان، فقدان تشویق، قطع کردن مزایای کاری و عدم پایبندی به تعهدات، تبعیض بین کارکنان و فضای رقابتی ناسالم.

هرچند که عوامل بروز استرس در بین کارمندان تنها محدود به این موارد نیست. آنچه در بالا گفته شد، مهم‌ترین مواردی هستند که نقش آن‌ها پررنگ‌تر از بقیه است. با این حال، معمولاً می‌توان علائم، نشانه‌ها و تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان را در موارد زیر یافت:

استرس در محیط کار

علائم تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان چیست؟

تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان، فرد به فرد متفاوت است؛ چرا که افراد مختلف بنا به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خود، واکنش‌های متفاوتی نسبت به عوامل استرس‌زا نشان می‌دهند. تاثیر استرس بر عملکرد کارمندان دارای نشانه‌های روانی، جسمانی و رفتاری متعددی است که در ادامه چند مورد از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  • نشانه‌های روانی: وقتی استرس بر محیط کار غالب شود، کارمندان با نارضایتی، افسردگی، خستگی، اضطراب، تنش، احساس ناامیدی و ناکامی، بیزاری از شغل و حواس‌پرتی مواجه خواهند شد. این علائم می‌توانند باعث کاهش تمرکز کارکنان بر فعالیت‌های کاری و به تبع آن، پایین آمدن راندمان آنان شود. این موضوع در نهایت به کاهش خروجی کار و افزایش هزینه‌ها منجر خواهد شد.
  • علائم جسمانی: وقتی استرس و اضطراب در محیط کار زیاد از حد شود، ممکن است نشانه‌‌های جسمانی در کارمندان بروز پیدا کند. بروز سردرد، حالت تهوع، ناراحتی‌های تنفسی، آلرژی‌ها، بیماری‌های قلبی-عروقی از جمله این نشانه‌‌ها هستند. طبیعتاً وقتی کارمندان با مشکلات جسمانی ناشی از استرس روبرو شوند، میل آنان به تعاون و همکاری کاهش یافته و با موانعی برای کار تیمی روبرو خواهیم شد.
  • نشانه‌های رفتاری: این نشانه‌ها که بیشتر مشهود هستند، به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی از این نشانه‌ها در حوزۀ رفتارهای فردی مشاهده می‌شوند؛ عدم تمایل به کار کردن، مصرف داروهای آرام‌بخش، اختلال در اشتها، رفتارهای پرخاشجویانه در برابر اعضای خانواده و سوگیری فرد به اعتیاد، از مهم‌ترین این نشانه‌ها هستند. برخی دیگر از این نشانه‌ها مربوط به رفتارهای سازمانی هستند؛ مواردی از جمله غیبت‌های مکرر از کار، استعفاء از شغل، افزایش حوادث ناشی از عدم مسئولیت‌پذیری کارکنان، فقدان بهره‌وری، سرقت، دروغگویی و تطمیع، در حوزۀ رفتارهای سازمانی قرار می‌گیرند.

اما چگونه با این عوامل مقابله کنیم؟

شیوه‌های متعددی برای مقابله با فشارهای روانی و تنش در محیط کار وجود دارند. قطعاً نمی‌توان موارد لازم و کافی را برای مقابله با استرس در محیط کار عنوان کرد؛ چرا که مسألۀ مدیریت استرس و اصلاحات سازمانی، موضوعات گسترده‌ای هستند که از حوصلۀ این مقاله خارج است.

تعیین حجم مناسب کار بر اساس توانمندی کارمندان، واضح بودن مسئولیت‌ها، تشویق کارمندان، بهبود ارتباطات، ایجاد بسترهای پیشرفت شغلی، فراهم کردن امکان تبادلات اجتماعی بین کارمندان و ایجاد فضای رقابتی سالم، از مهم‌ترین این اقدامات هستند.

صاحبنظران بر این عقیده‌اند که بهترین راه برای کاهش استرس در محیط‌های کاری، اتخاذ روشی فعال و متکی به خود از طریق برنامه‌ریزی و مسأله‌گشایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *