دستگاه حضور غیاب

دستگاه حضور غیاب چیست|انواع دستگاه حضور غیاب

امروزه با توجه به حجم زیاد کار های یک سازمان و تعداد زیاد کارمندان و همچنین شیفت بندی کارکنان دیگه استفاده از روش های قدیمی برای حضور غیاب پرسنل و یا کارمندان یک شرکت نمیتوانید کار درستی باشد.چون مطمئنا باعث به وجود آمدن مشکلات و اختلافاتی میان مدیران و کارکنان می شود و از طرفی دیگر بعضی از کسب و کارها برای کارکنان خود حقوق ساعتی در نظر میگیرند که در این مورد واقعا استفاده ازروش های قدیمی برای ثبت ورود و خروج کارمند کار عاقلانه ای نیست.

یکی از اساسی ترین وظیفه مدیران، کنترل و نظارت بر کارکرد پرسنل و بهره‌وری آن هاست. یکی از این موارد کنترل و نظارت بر ورود و خروج کارمندان و همچنین محاسبه حقوقشان بر اساس این اطلاعات است.با نصب دستگاه‌ حضور غیاب در ادارت و شرکت‌ها، کارمندان میتوانند در هنگام ورود و خروج با مراجعه به این دستگاه و با استفاده از ابزارهای مختلف مانند کارت‌های هوشمند، اثرانگشت، اسکن چهره و… ورود و خروج خود را ثبت ‌نمایند. این دستگاه‌ها در ابتدا به وسیله کارت‌هایی که در اختیار کارمندان قرار می‌گرفت عمل می‌کردنند اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی از قابلیت‌های بیومتریک انسان نظیر اثرانگشت، عنبیه چشم، چهره و… بهره مند شدند که امکان هر گونه تقلب را از بین می‌برد و سهولت بیشتری برای کارمندان به همراه داشت.

دستگاه حضور غیاب چیست ؟

سیستم یا دستگاه حضور غیاب، دستگاهی است که برای ثبت ورود و خروج کارمندان در یک محیط کاری به کار میرود تا با توجه به کارکرد هر یک از پرسنل مدیران بتوانند حقوق و دستمزد پرداخت کنند.پیش از ساخت دستگاه حضور غیاب، ورود و خروجها در دفتر حضور و غیاب ثبت می شدند و هر شخص هنگام ورود و یا خروج دفتر حضور و غیاب را امضا کرده و از روی این یادداشتها ورود و خروج افراد محاسبه میشدند.

اما با پیشرفت تکنولوزی و با به جود آمدن سخت افزار ها و نرم افزار ها و همچنین ظهور هوش مصنوعی ،دستگاه های حضور غیاب با قابلیت های مختلف ایجاد شدند.دستگاه حضور غیاب که در چند مدل حضور غیاب کارتی ، حضور غیاب اثر انگشتی ، حضور غیاب دوربین دار و حضور غیاب تشخیص چهره می باشد.جهت کنترل ورود و خروج پرسنل مورد استفاده قرار می گیرد و به مدیران کمک می کند تا کلیه زمانهای ورود ، خروج ، ماموریت ، مرخصی ، اضافه کار ، کسر کار را کنترل کرده ودر پایان هر ماه گزارش کاملی از وقایع طول ماه برای هر پرسنل به صورت مجزا و یا کلی در اختیار داشته باشند.

انواع دستگاه حضور غیاب

دستگاه حضور غیاب با استفاده از کارت هوشمند

کارت هوشمند یکی از روش های مناسب برای ثبت زمان ورود و خروج افراد (حضور و غیاب) می باشد. همچنین از کارت هوشمند برای اجازه ورود و خروج از درب های هوشمند و باز کردن گاوصندوق های بزرگ و رمز دار در مراکز خاص امنیتی استفاده می شود. از مهمترین ویژگی های این کارت ها، امنیت و حمل آسان، است. امروزه در تمام دنیا، از کارت های هوشمند در مکان های مختلف، مانند بانک ها، مراکز مخابراتی، سازمان های دولتی، مراکز بهداشتی، مراکز ارائه خدمات، مراکز آموزشی و تفریحی استفاده می‌شود.

دستگاه حضور غیاب با استفاده از کارت هوشمند

دستگاه حضور غیاب با استفاده از اثر انگشت

دستگاه تشخیص اثر انگشت به دو صورت نوری و خازنی است که برای شناسایی افراد بکار برده می شود. هر وقت فردی، برای ورود یا خروج خود به سازمان، انگشت خود را بر روی دستگاه حضور و غیاب قرار دهد با اثر انگشتی که برای اولین بار از او در دستگاه ثبت شده، مقایسه می شود و در صورت یکسان بودن، دستگاه حضور و غیاب، آن را تایید کرده و زمان آن را ثبت می کند و نیز در مکان های خاص، اجازه ورود یا خروج از درب ها را تایید کرده و درب را برای شما باز می کند. این روش، یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین روش‌های تشخیص هویت است. دستگاه هایی که اثر انگشت را بر اساس روش‌های نوری ثبت می‌کنند، گسترش بیشتری پیدا کرده‌اند. در این شیوه، نور از سوی یک چشم به انگشت تابانده می‌شود، سپس یک دوربین، پرتوهای انگشت را دریافت کرده و از روی آنها یک عکس سیاه و سفید می‌سازد. این عکس ویژگیهای اثر انگشت را نشان می‌دهد وضوح این سیستم در کاربردهای مختلف، متفاوت است. برای نمونه برای تشخیص اثر انگشت کودکان که پیچیدگی بیشتری دارد از وضوح بیشتری استفاده می‌شود در حالیکه برای بزرگسالان، میزان وضوح کمتری نیاز دارد. علاوه بر روش‌های نوری، روش‌های ارزانتری مانند اثر انگشت خازنی نیز برای ورود و خروج استفاده می‌شود. در این شیوه بر اساس اطلاعاتی از روی اثر انگشت ثبت شده، عکسی از آن ساخته می‌شود و چهره شخص مورد نظر را شناسایی می کند.

دستگاه حضور غیاب با استفاده از اثر انگشت

دستگاه حضور غیاب با استفاده از تشخیص چهره

تشخیص چهره، ساده ترین راه برای اجازه ورود و خروج و ثبت زمان آن است. سیستم شناسایی چهره، یک سیستم بیومتریک است که با استفاده از روش های هوشمند اتوماتیک، هویت هر فرد را بر اساس ویژگی های او تشخیص داده و تایید می کند. در حالت عمومی یک سیستم بیومتریک از ویژگی های مانند اثر انگشت، چشم، چهره، اثر کف دست و یا غیره، به منظور شناسایی استفاده می کند. شناسایی هویت افراد با استفاده از تصاویر چهره نیاز به همکاری فرد ندارد، به همین دلیل این روش، از نظر امنیتی بسیار مناسب است.

مزیت های استفاده از دستگاه چهره خوان داشتن دقت بالا بدون نیاز به تماس فرد، در کارهای امنیتی و همچنین رعایت پروتکلهای بهداشتی جهت عدم تماس کارکنان و نظارت بر کنترل تردد و ثبت تردد در دستگاه حضور و غیاب انجام می شود. به همین دلیل در سالهای اخیر استفاده از این سری دستگاهها رو به افزایش می باشند.

دستگاه حضور غیاب با استفاده از تشخیص چهره

مزایای دستگاه حضور غیاب

به طور کلی خرید دستگاه حضور و غیاب برای مدیران صرفه اقتصادی بسیاری دارد زیرا این سیستم با کنترل دقیق ورود و خروج درصد خطای محاسبات حقوق در پایان ماه را به صفر رسانده و با توجه به میزان کارکرد پرسنل مدیران می توانند آمار کاملی از مدت زمان کسر کار یا اضافه کار پرسنل خود را داشته باشند. دستگاه های حضور غیاب دارای امکانات تخصصی و پیشرفته ای هستند که در هنگام مواجه شدن با خطر، بسیار سریع، موثر و کارا عمل می کنند. در صورت قطع شدن برق، دستگاههای حضور و غیاب توسط یک دستور در نرم افزار سیستم و بنا به درخواست مشتری، درب ورودی را قفل یا باز نگه می دارند. این دستگاه ها دارای سنسورهای قوی و حساس به دود بوده و در هنگام آتش سوزی، یک دستور به قفل ارسال شده و درب باز می ماند.

برخی از مزایای دستگاه حضور غیاب:

  • کنترل دقیق ورود و خروج پرسنل
  • عدم دخالت افراد غیر مسئول
  • کنترل دقیق اضافه کار و کسر کار
  • سهولت در محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل
  • کاهش خطاها و صرفه جویی در هزینه
  • افزایش امنیت
  • نگهداری آرشیو کاملی از ورو و خروج پرسنل
  • و …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *