مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) به معنای بهینه سازی ساخت و روند رسیدن محصول از منابع اولیه به تولید، تدارکات و تحویل به مشتری نهایی است. SCM شامل برنامه ریزی و اجرای یکپارچه فرآیندهای مورد نیاز برای مدیریت جا‌بجایی مواد ، اطلاعات و سرمایه مالی در فعالیت هایی است که به طور گسترده شامل برنامه ریزی تقاضا ، تأمین منابع ، تولید ، مدیریت و ذخیره سازی موجودی ، حمل و نقل و بازگرداندن مواد مازاد یا معیوب است.

از آنجا که مدیریت این زنجیره کاری بسیار پیچیده است ، هر یک از شرکا (از تامین کنندگان تا تولیدکنندگان) باید با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و برای ایجاد کارایی، مدیریت ریسک و سازگاری سریع با تغییرات، همکاری کنند. در این مقاله علاوه بر بیان مزایای مدیریت زنجیره تأمین به توضیح 5 مرحله اساسی در این فرآیند می پردازیم.

مزایای مدیریت زنجیره تأمین

برگشت مزایایی ایجاد می کند که به سود بیشتر ، تصویر بهتر برند و مزیت رقابتی بیشتر تبدیل می شود. این موارد عبارت اند از:

  • افزایش توانایی در پیش بینی و پاسخگویی به تقاضای مشتری
  • قابلیت مشاهده بهتر زنجیره تأمین ، مدیریت ریسک و پیش بینی
  • کاهش ضایعات محصول
  • بهبود کیفیت
  • افزایش پایداری ، از نظر اجتماعی و زیست محیطی.
  • کاهش هزینه سربار
  • بهبود جریان نقدینگی
  • کارآمدتر شدن تدارکات

پنج مرحله مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تأمین را می توان به طور کلی در پنج مرحله دسته بندی کرد:

طرح

با استفاده از آنالیز زنجیره تامین و ویژگی های مدیریت مواد در سیستم های ERP ، سازمان ها برنامه های استراتژیکی را برای پاسخگویی به تقاضای مشتری برای محصول و کاهش اثر شلاق چرمی ایجاد می کنند. (اثر شلاق چرمی پدیده ای در زنجیره تامین است که توصیف می کند چگونه نوسانات کوچکِ تقاضا در سطح خرده فروشی می تواند باعث ایجاد نوسانات تدریجی بزرگتری در سطح عمده فروشی، توزیع، تولید و تامین مواد اولیه شود.) پیش بینی دقیق تر تقاضا و ارتباط بهتر بین شرکت کنندگان در زنجیره تامین می تواند در به حداقل رساندن اثر شلاق چرمی تاثیر گذار باشد.

منبع

سازمان ها فروشنده هایی را که می توانند مواد را به روشی کارآمد و مطابق توافقات تأمین کنند، شناسایی و انتخاب می کنند. همکاری زنجیره تأمین در این مرحله آغاز می شود که در تمام مراحل مدیریت زنجیره تأمین بسیار مهم است.

ساخت

در این مرحله محصولات تولید می شوند. این مرحله شامل برنامه ریزی برای تولید ، آزمایش ، اطمینان از رعایت الزامات انطباق ، بسته بندی ، ذخیره سازی و پخش است. به خصوص برای شرکت های بزرگتر احتمالاً چندین ماشین درگیر خواهد شد و این ها به طور فزاینده ای از فناوری هایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برای افزایش کارایی استفاده می کنند.

تحویل

مرحله تحویل مربوط به تدارکات است و در رسیدن محصولات نهایی به مصرف کنندگان، در هر نوع حمل و نقل قابل توجه است. با رشد اثر آمازون ، به ویژه در زمان شیوع کرونا تمرکز بیشتر بر روی تحویل درب منزل است. (اثر آمازون تحول مداوم و ایجاد اختلال در بازار خرده فروشی ، هم به صورت آنلاین و هم در مراکز فروش فیزیکی است که به دلیل افزایش تجارت الکترونیکی رخ می دهد. این نام اشاره به تسلط اولیه و مداوم آمازون در فروش آنلاین دارد که باعث ایجاد بیشتر این اختلالات شده است.) سیستم های مدیریت موجودی و مدیریت انبار به ویژه در این مرحله بسیار مهم هستند.

برگشت

مرحله بازگشت شامل هر گونه برگشت خوردن محصول است؛ از جمله محصولات معیوب و محصولاتی که دیگر پشتیبانی نمی شوند. این مرحله همچنین شامل عناصری از مراحل دیگر، از جمله موجودی و مدیریت حمل و نقل نیز می شود.

نمونه ای از SCM

یک زنجیره تأمین در ابتدایی ترین حالت، شامل یک شرکت، تأمین کنندگان و مشتریان آن است. یک مثال می تواند: تولید کننده مواد اولیه ، تولید کننده ، توزیع کننده ، خرده فروش و مشتری خرده فروشی باشد.

اکثر زنجیره های تامین به مراتب پیچیده تر و لایه لایه هستند. به همین دلیل است که بررسی نمونه هایی از مدیریت ناموفق زنجیره تأمین ، در جایی که ریسک مدیریت نمی شود یا اختلال به وجود می آید، می تواند بسیار مفید باشد.

کمبود مواد غذایی به دلیل شیوع کرونا، نمونه خوبی از مدیریت زنجیره تأمین است که به بیراهه رفته است. در این دوره، زنجیره تأمین غذا در چندین روش مختل شد. به عنوان مثال ، بسیاری از رستوران ها و مدارس برای تأمین سفارش های خانه نشینی تعطیل شده اند. در عوض ، تعداد زیادی از مصرف کنندگان در خانه مشغول غذا خوردن هستند که این امر در بخش بسته بندی نیز تاثیر گذار بود. همچنین صنعت گوشت به دلیل مسائلی مانند شیوع COVID-19 در کشتارگاه ها دچار اختلال در مدیریت زنجیره تامین شد.

در این میان اتوماسیون تغذیه کارفود به عنوان یک راه حل سازمانی مناسب قابل توچه است. چرا که با استفاده از این سامانه شرکت ها می توانند غذای مورد نیاز کارکنان خود را در قرار داد با یک رستوران یا آشپزخانه مورد اعتماد، با نگرانی کمتری تأمین کنند.

همچنین سامانه حضور و غیاب یکی دیگر از جمله تمهیدات کارسو برای مدیریت آنلاین کسب و کار است که دوران شیوع کرونا و افزایش دورکاری ها بسیار کارآمد خواهد بود.

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *