مدیریت بحران

مدیرت بحران

مدیریت بحران استفاده از استراتژی هایی است که برای کمک به سازمان در مقابله با یک رویداد منفی ناگهانی و قابل توجه طراحی شده است. یک بحران می تواند در نتیجه یک اتفاق غیرقابل پیش بینی، یا نتیجه غیرقابل پیش بینی برخی از رویدادها رخ دهد که به عنوان یک خطر بالقوه در نظر گرفته شده است. در هر صورت ، بحران ها تقریباً به طور مداوم مستلزم تصمیم گیری سریع برای محدود کردن آسیب به سازمان هستند.

اهداف مدیریت بحران

اهداف مدیریت بحران

مدیریت بحران در پی به حداقل رساندن آسیب های ناشی از بحران است. با این حال، این بدان معنا نیست که مدیریت بحران، همان واکنش به بحران است. در عوض، مدیریت بحران فرایندی جامع است که قبل از وقوع بحران، عملی می شود. اقدامات مربوط به مدیریت بحران، قبل ، حین و بعد از بحران عملی می شوند.

بازیابی مدیریت بحران در مقابل مدیریت ریسک

هدف از برنامه ریزی قبل از بحران ، شناسایی خطرات و سپس یافتن راه هایی برای کاهش این خطرات است. توجه به این نکته مهم است که مدیریت بحران و مدیریت ریسک دو چیز متفاوت هستند. مدیریت ریسک به معنای جستجوی راه هایی برای به حداقل رساندن خطرات است. مدیریت بحران شامل کشف بهترین روش برای پاسخگویی در هنگام وقوع حادثه است. به همین ترتیب ، مدیریت ریسک بخش مهمی از مدیریت بحران است ، اما مدیریت بحران پاسخ حوادث را پوشش می دهد ، در حالی که مدیریت ریسک معمولاً چنین نیست.

مدیریت ریسک د مقابل مدیریت بحران

مراحل یک بحران

ماهیت خسارت احتمالی براساس ماهیت بحران متفاوت است. اگرچه در بیشتر موارد ، یک بحران می تواند بر سلامتی یا ایمنی، امور مالی سازمان، اعتبار سازمان یا برخی از ترکیبات اینها تأثیر بگذارد. آتش سوزی ویرانگر می تواند بحرانی باشد که امور مالی سازمان را به خطر بیندازد. با این حال ، اگر آتش سوزی در ساعات کاری رخ دهد ، آتش سوزی ممکن است سلامتی و ایمنی را نیز به خطر بیندازد زیرا کارمندان ممکن است خود را در معرض خطر قرار دهند.  هر بحران از سه مرحله تشکیل شده است که در ادامه به شرح این مراحل می پردازیم.

هشدار و ارزیابی ریسک

شناسایی خطرات و برنامه ریزی برای کاهش خطرات، هر چقدر مهم باشد ، ایجاد سیستم های نظارتی که بتوانند سیگنال های هشدار دهنده اولیه هر بحران قابل پیش بینی را ارائه دهند ، به همان اندازه مهم است. این سیستم های هشدار سریع می توانند انواع گوناگونی داشته باشند و براساس خطرات شناسایی شده تفاوت های زیادی داشته باشند.

برخی از سیستم های هشدار سریع ممکن است مکانیکی یا الکترونیکی باشند. به عنوان مثال ، از ترموگرافی گاهی اوقات برای تشخیص تجمع گرما قبل از شروع آتش سوزی استفاده می شود. سایر سیستم های هشدار سریع ممکن است از معیارهای مالی تشکیل شده باشند. به عنوان مثال ، ممکن است یک سازمان با نظارت بر قیمت سهام مشتریان خود، کاهش چشمگیر درآمد را پیش بینی کند.

کلید برنامه ریزی موثر قبل از بحران، مشارکت هرچه بیشتر ذینفعان است. به این ترتیب، تمام بخش های سازمان در روند شناسایی ریسک و برنامه ریزی ریسک اهمیت دارند. تیم های پاسخگویی در برابر بحران شرکت ها اغلب نمایندگانی از کارمندان حقوقی، مدیریت منابع انسانی ، امور مالی و عملیاتی سازمان را شامل می شوند. همچنین معمول است که شخصی به عنوان مدیر بحران انتخاب شود.

مراحل مدیریت بحران

پاسخ و مدیریت بحران

وقتی بحران رخ می دهد، مدیر بحران وظیفه دارد پاسخ سازمان را مطابق با برنامه مدیریت بحران تعیین شده آن هدایت کند. مدیر بحران نیز معمولاً شخصی است که وظیفه برقراری ارتباط با مردم را دارد.

اگر بحرانی بر سلامت یا ایمنی عمومی تأثیر می گذارد، مدیر بحران باید در اسرع وقت بیانیه عمومی را صادر کند. در یک بحران عمومی، رسانه ها به دنبال نظرات کارمندان می روند. برای کارمندان سازمان مهم است که زودتر بدانند چه کسانی مجاز به صحبت با رسانه ها هستند. کارکنانی که مجاز به گفتگو با رسانه ها هستند باید این کار را به روشی منطبق با گفته های مدیر بحران انجام دهند.

پس از بحران و حل و فصل

پس از فروپاشی بحران و بازگشت به شرایط عادی کار، مدیر بحران باید به ملاقات با اعضای تیم مدیریت بحران، به ویژه افرادی که از بخش های حقوقی و دارایی هستند ، برای ارزیابی پیشرفت تلاش های بهبودی ادامه دهد. در عین حال، مدیر بحران باید آخرین اطلاعات را در اختیار ذینفعان اصلی قرار دهد تا آن ها را از وضعیت موجود آگاه کند.

برای تیم مدیریت بحران مهم است که پس از بحران، دوباره برنامه مدیریت بحران سازمان را با هدف ارزیابی چگونگی عملکرد برنامه در طول بحران بررسی کند.

بهترین روش ها برای مدیریت بحران

امروزه تقریباً همه شرکت های بزرگ ، آژانس های غیرانتفاعی و سازمان های بخش دولتی از مدیریت بحران استفاده می کنند. تدوین ، تمرین و به روزرسانی یک طرح مدیریت بحران ، قطعه اساسی برای اطمینان از پاسخگویی یک بنگاه اقتصادی به بلایای پیش بینی نشده است. ماهیت فعالیت های مدیریت بحران، بر اساس ویژگی های سازمان، می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال ، یک شرکت تولیدی برای پاسخگویی به یک حادثه بزرگ صنعتی، مانند انفجار یا نشت مواد شیمیایی، به احتمال زیاد به یک برنامه مدیریت بحران نیاز دارد ، در حالی که یک شرکت بیمه خیلی کمتر با چنین خطراتی مواجه خواهد شد.

برای فعال سازی یک طرح مدیریت بحران نیاز به یک حادثه صنعتی بزرگ نیست. هر رویدادی که احتمال آسیب رساندن به امور مالی یا اعتبار سازمان را داشته باشد ، ممکن است دلیلی برای عملی ساختن برنامه مدیریت بحران باشد.

در همین راستا برخورداری از سامانه خلاصه پرونده پرسنلی کارمندان می تواند به شما کمک کند که در مواقع بحرانی تصمیمی بهتر و سریع تر بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با چگونگی رهگیری آنلاین کارمندان روی نقشه و نحوه عملکرد دستگاه حضور غیاب به وبسایت ما مراجعه کنید.

کارسو؛ دستیار آنلاین کسب و کار شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *