برنامه ریزی و تقاضا

برنامه ریزی تقاضا

 برنامه ریزی تقاضا فرآیند پیش بینی تقاضا برای یک محصول یا خدمت است به گونه ای که بتوان آن را با کارایی و رضایت مشتریان تولید و عرضه کرد. این فرآیند یک گام اساسی در برنامه ریزی زنجیره تأمین تلقی می شود. مدیران فروش ، بازاریاب ها و مدیران مالی و مدیران تولید معمولا اعضای یک تیم برنامه ریزی تقاضا هستند. برخی از شرکت ها کارمندان اختصاصی با عناوینی مانند برنامه ریز تقاضا و یا تحلیلگر برنامه ریزی تقاضا دارند. برنامه ریز تقاضا معمولاً تیم را هدایت می کند. در این مقاله به اهمیت برنامه ریزی تقاضا در زنجیره تأمین می پردازیم و مراحل کلیدی آن را بررسی می کنیم.

برنامه ریزی تقاضا و زنجیره تامین

برنامه ریزی زنجیره تأمین و اجرای آن، دو مولفه اصلی در مدیریت زنجیره تأمین هستند. سمت برنامه ریزی مدیریت زنجیره تأمین یا  SCM به طور معمول با برنامه ریزی تقاضا شروع می شود، که شامل ایجاد یک برنامه تقاضا بر اساس پیش بینی های آماری است. SCM عواملی مانند لیست موجودی و بازاریابی را که می توانند بر تقاضا اثر بگذارند در نظر می گیرد و مکان توزیع محصولات را برای تأمین تقاضای پیش بینی شده تعیین می کند.

برنامه تقاضا گام های بعدی در روند برنامه ریزی زنجیره تامین را که شامل برنامه ریزی مورد نیاز مواد و برنامه ریزی تولید است، در بر می گیرد. محصول، پس از تولید وارد مراحل اجرایی SCM از جمله مدیریت انبار و حمل و نقل می شود.

اهمیت برنامه ریزی تقاضا

اهمیت برنامه ریزی و تقاضا

همگام بودن با تقاضا برای یک محصول، امری بسیار حیاتی است؛ زیرا بی توجهی به آن می تواند منجر به از دست دادن درآمد محصول یا حتی بدتر از آن، از دست دادن مشتری شود. یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی تقاضا داشتن مقدار مناسب موجودی کالا برای تأمین تقاضای مشتری بدون ایجاد کمبود یا هدر دادن پول برای ساخت و ذخیره موجودی مازاد است.

برنامه ریزی تقاضا همچنین می تواند در به حداقل رساندن اثر شلاق چرمی به شما کمک کند. اثر شلاق چرمی پدیده ای در زنجیره تامین است که توصیف می کند چگونه نوسانات کوچک تقاضا در سطح خرده فروشی می تواند باعث ایجاد نوسانات تدریجی بزرگتری در سطح عمده فروشی، توزیع، تولید و تامین مواد اولیه شود. پیش بینی دقیق تر تقاضا و ارتباط بهتر بین شرکت کنندگان در زنجیره تامین می تواند در به حداقل رساندن اثر شلاق چرمی تاثیر گذار باشد.

عناصر برنامه ریزی تقاضا

برنامه ریزی تقاضا یک فرآیند پیچیده است که به طور معمول شامل عناصر زیر می شود:

  • جمع آوری داده ها از منابع داخلی و خارجی درباره عوامل شناخته شده برای پیش بینی تقاضا
  • تجزیه و تحلیل آماری فروش ، موجودی و سایر داده ها
  • مدل سازی داده ها برای پیش بینی تقاضای آینده
  • همکاری با تامین کنندگان، تولیدکنندگان، فروشندگان و سایر سهامداران برای جمع آوری اطلاعات در مورد رویدادهایی که می توانند تقاضا را تحت تأثیر قرار دهند ، مانند تبلیغات و تأخیرهای تولید.

فرآیندهای بالا منجر به ایجاد پیش بینی و طرح تقاضا می شود که مشخص کننده میزان ، نوع و محل موجودی کالا برای تأمین تقاضای پیش بینی شده است.

مراحل کلیدی در برنامه ریزی تقاضا

برنامه ریزی زنجیره تامین

برنامه ریزی تقاضا با تهیه پیش بینی آماری از میزان موجودی مورد نیاز شروع می شود. برای انجام این کار، یک تیم برنامه ریزی معمولاً از بخش های فروش و بازاریابی و نیز از بخش های عملیاتی، مانند امور مالی، تولید و خرید جمع می شوند. ممکن است یک تحلیلگر برنامه ریزی تقاضا، برای تخصصی شدن مدیریت داده ها و آمار حضور داشته باشد و کسی بتواند به عنوان رابط با بخش IT برای پرداختن به جنبه های فنی نرم افزار مانند الگوریتم های پیش بینی، گزارش داده و ادغام کمک کند.

این تیم با بررسی اطلاعات موجود مانند پیش بینی فروش، داده های زمانی فروش، تحقیقات بازار و نظرسنجی ها شروع می کند. این مرحله غالباً شامل جمع آوری داده های پایانه نقطه فروش (POS) و تجزیه و تحلیل آن ها با ابزارهای تحلیلی در نرم افزار برنامه ریزی تقاضا است که ممکن است یک سیستم مستقل یا بخشی از مجموعه نرم افزارهای SCM یا ERP باشد. استفاده از تجزیه و تحلیل برای یافتن رابطه میان فروش و موجودی، در نهایت می تواند دقت پیش بینی را افزایش دهد.

پس از این، تیم برنامه ریزی تقاضا با بهترین الگوی پیش بینی موافقت می کند. این تیم می تواند در هنگام ورود، داده های جدید مانند فروش واقعی یک محصول یا محصولات رقیب را اضافه کند و در صورت لزوم، مدل و پیش بینی های حاصل را اصلاح نماید.

برنامه ریزی تقاضا اغلب در مراحل اولیه برنامه ریزی فروش و عملیات انجام می شود؛ فرآیندی برای همسان سازی عرضه و تقاضا با هماهنگی برنامه ریزی فروش و پیش بینی با برنامه ریزی تولید در یک رویکرد واحد.

همان طور که می دانید هزینه‌های مربوط به حقوق و دستمزد، سهم بزرگی از هزینه‌های یک سازمان را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل نرم افزار حقوق و دستمزد و دیگر ابزارهای آنلاین مدیریت کسب و کار کارسو مثل یک تقویم یکپارچه سازمانی، توانایی برنامه ریزان تقاضا را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و واکنش سریع تر به تغییرات در عرضه و تقاضا افزایش می دهند.

در صورت علاقه می توانید در وبسایت ما درباره جدیدترین دستگاه حضور و غیاب مطالعه کنید و با ثبت نام در وبسایت ما از 30 روز دموی رایگان محصولات کارسو بهره مند شوید.

کارسو؛ دستیار آنلاین کسب و کار شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *