بیزینس-پلن-چیست

بیزینس پلن، سندی با ضرورت غیر قابل انکار

بیزینس پلن، سندی با ضرورت غیر قابل انکار

بیزینس پلن یا طرح کسب و کار سندی مکتوب است که به تفصیل شرح می دهد چگونه یک کسب و کار (معمولاً یک شرکت نوپا ) اهداف خود را تعریف می کند و دستیابی به اهداف خود را چگونه انجام می دهد. یک طرح تجاری از هر یک از دیدگاه های بازاریابی ، مالی و عملیاتی نقشه راهی مکتوب را برای شرکت ترسیم می کند.

فعالیت بدون برنامه تجاری معمولاً ایده خوبی نیست. تعداد بسیار کمی از شرکت ها بدون بیزینس پلن دوام می آورند. پایبندی به یک طرح تجاری خوب قطعاً فواید بیشتری دارد؛ از جمله اینکه می توانید از طریق ایده ها فکر کنید بدون اینکه پول زیادی بپردازید و در نهایت ضرر کنید. قطعا برای مدیریت کسب و کارهای کوچک و نیز مدیریت آنلاین کسب و کار به بیزینس پلن نیاز دارید.

 در این مقاله به اهمیت بیزینس پلن و همچنین عناصر اصلی و انواع آن خواهیم پرداخت.

اهمیت بیزینس پلن

بیزینس پلن یک سند اساسی است که لازم است هر کسب و کار نوپایی قبل از شروع فعالیت آن را فراهم کند. در واقع بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر، قبل از بررسی سرمایه برای مشاغل جدید ، نیازمند یک برنامه تجاری مناسب هستند.

برنامه های تجاری اسناد مهمی هستند که قبل از ایجاد سابقه اثبات شده توسط یک شرکت ، برای جذب سرمایه استفاده می شوند. آنها همچنین یک روش خوب برای شرکت ها هستند تا بتوانند به سمت هدف خود حرکت کنند. اگرچه به ویژه برای مشاغل جدید بسیار مفید هستند، اما هر شرکتی باید یک طرح تجاری داشته باشد. در حالت ایده آل، این طرح به صورت دوره ای بررسی و به روز می شود تا ببیند آیا اهداف برآورده شده اند یا تغییر و تحول یافته اند. گاهی اوقات برای یک کسب و کار که تصمیم گرفته است به یک مسیر جدید حرکت کند طرح تجاری جدیدی ایجاد می شود.

هدف بیزینس پلن

یک برنامه تجاری خوب باید تمام هزینه های پیش بینی شده و مشکلات احتمالی هر تصمیمی را که شرکت می گیرد، مشخص کند. برنامه های تجاری، حتی در میان رقبا در همان صنعت ، به ندرت یکسان هستند. اما همه آنها دارای عناصر اساسی یکسانی هستند، از جمله خلاصه ای اجرایی از تجارت و شرح مفصلی از تجارت ، خدمات و یا محصولات آن. یک بیزینس پلن همچنین بیان می کند که تجارت چگونه می خواهد به اهداف خود برسد.

این طرح باید حداقل شامل نمای کلی از صنعتی باشد که تجارت بخشی از آن خواهد بود و نیز نشان دهد که شما چگونه خود را از رقبای بالقوه تان متمایز می کنید.

عناصر اصلی یک بیزینس پلن

عناصر-اصلی-بیزینس-پلن

مدت زمان طرح تجاری در هر کسب و کاری متفاوت است. تمام اطلاعات باید در یک سند 15 تا 20 صفحه ای گنجانده شود. اگر عناصر اساسی برنامه تجاری وجود داشته باشد که فضای زیادی را اشغال می کنند – مانند درخواست های ثبت اختراع – باید در برنامه اصلی به آنها ارجاع داده شود و به عنوان ضمیمه وارد شوند.

همانطور که در بالا ذکر شد ، هیچ دو طرح تجاری یکسان نیستند. اما همه آنها عناصر یکسانی دارند. در زیر برخی از قسمتهای مشترک و کلیدی یک طرح تجاری آورده شده است:

خلاصه اجرایی

این بخش شرکت را تشریح می کند و شامل بیانیه مأموریت همراه با هرگونه اطلاعات در مورد رهبری شرکت ، کارمندان ، عملیات و محل آن می باشد.

محصولات و خدمات

 در اینجا ، شرکت می تواند محصولات و خدماتی را که ارائه می دهد ، شرح دهد و همچنین این قسمت ممکن است شامل قیمت گذاری، طول عمر محصول و مزایای مصرف کننده باشد. از دیگر عواملی که ممکن است وارد این بخش شود می توان به فرآیندهای ساخت و تولید، حق ثبت اختراعات شرکت و همچنین فناوری انحصاری اشاره کرد. هر گونه اطلاعات در مورد تحقیق و توسعه نیز می تواند در اینجا قرار گیرد.

تجزیه و تحلیل بازار

یک شرکت به یک صنعت و همچنین بازار هدف خود نیاز دارد. در این بخش مشخص خواهد شد که رقبا چه کسانی هستند و چگونه همراه با نقاط قوت و ضعفشان در صنعت نقش دارند. همچنین تقاضای مصرفی مورد انتظار برای آنچه بنگاه های اقتصادی می فروشند و چگونگی دستیابی به سهم بازار را توصیف می کند.

استراتژی بازاریابی

 این بخش چگونگی جذب و حفظ پایگاه مشتری توسط شرکت و نحوه دستیابی به مشتری را بیان می کند. این بدان معنی است که باید یک کانال توزیع روشن مشخص شود. همچنین این قسمت بیان می کند که برنامه های تبلیغاتی، بازاریابی و کمپین ها از طریق چه نوع رسانه ای وجود خواهند داشت.

برنامه ریزی مالی

 شرکت باید برای جذب طرفی که برنامه تجاری را می خواند برنامه ریزی مالی و پیش بینی های آینده خود را ارائه دهد. صورت های مالی ، ترازنامه و سایر اطلاعات مالی ممکن است برای مشاغل از قبل تأسیس شده گنجانده شود. در عوض مشاغل جدید شامل اهداف و برآوردهای چند سال اول تجارت و سرمایه گذاران بالقوه خواهد بود.

بودجه

 هر شرکت خوبی نیاز به در نظر گرفتن بودجه دارد. این شامل هزینه های مربوط به کارکنان ، توسعه ، تولید ، بازاریابی و سایر هزینه های مربوط به تجارت است.

انواع بیزینس پلن ها

انواع-بیزینس-پلن

برنامه های تجاری به شرکت ها کمک می کند تا اهداف خود را شناسایی کرده و در مسیر خود باقی بمانند. آنها می توانند به شرکت ها کمک کنند تا خودشان را راه اندازی و مدیریت کنند و بعد از راه اندازی به رشد آنها کمک کنند. آنها همچنین به عنوان وسیله ای برای جلب مردم در کار و سرمایه گذاری در این تجارت عمل می کنند.

اگرچه هیچ برنامه کاری درست یا غلطی وجود ندارد، اما آنها می توانند به دو دسته مختلف تقسیم شوند – سنتی یا استارت آپ.

طرح تجارت سنتی معمول ترین طرح است. آنها استاندارد هستند، در هر بخش جزئیات بیشتری دارند. این طرح ها معمولا طولانی ترند و کار بسیار بیشتری دارند.

از طرف دیگر ، برنامه های کسب و کارهای استارت آپ، از ساختار استانداردی استفاده می کنند حتی اگر در دنیای تجارت چندان معمول نباشد. این برنامه های تجاری کوتاه هستند – به اندازه یک صفحه کوتاه – و جزئیات بسیار کمی دارند. شرکت های بسیاری از این نوع برنامه ها استفاده می کنند و در صورت درخواست سرمایه گذار یا وام دهنده، بعدا جزئیات بیشتری را ارائه دهد.

در صورت تمایل می توانید درباره حضور غیاب آنلاین و دستگاه حضور غیاب اطلاعات بیشتری کسب کنید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت بره باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *