مدیریت ذره بینی

5 علامت مدیریت ذره بینی که بهتر است از آن دوری کنید

مدیریت ذره بینی یا MicroManagement سندرمی در مدیریت است که در آن مدیر، کار کارمندان خود را از فاصله نزدیک زیر نظر می گیرد و بدون اینکه لازم باشد به آن ها نکاتی را یادآوری می کند. مدیریت ذره بینی به معنای کنترل بیش از حد و توجه افراطی به جزئیات است. مدیرانی که به این اختلال دچار هستند به جای ارائه دستورالعمل های کلی و تفویض اختیار به کارمندان، درباره همه اجزای کار نظر می دهند. این رویکرد باعث می شود که آن ها از حل مشکلات اصلی سازمان و انجام کارهای بزرگ باز بمانند و انرژی کارمندان برای اجرای دوباره کارها تلف شود.

اگر این 5 مورد را انجام می دهید متاسفانه دچار سندرم مدیریت ذره بینی هستید.

1. تمایل دارید افراد را به سمتی که نمی خواهند هدایت کنید

به جای اینکه تیم خود را هدایت کنید و الهام بخش آن باشید با کنترل بیش از حد همه را خفه می کنید.  شما نه تنها به همه می گویید که چه کاری انجام دهند ، بلکه دقیقاً به آنها می گویید که چطور باید این کار را انجام دهند؛ حتی وقتی آنها از قبل می دانند چگونه باید این کار را انجام دهند. شما به آن ها  فضای لازم برای خلق را نمی دهید.

وقتی وظایف پروژه را تعیین می کنید ، روش ها و پروتکل های خاص خود را ارائه می دهید در حالی که باید هدف را تعیین کنید و سپس کارکنان خود را آزاد بگذارید تا مسیر رسیدن به آن را پیدا کنند. درب پرسش و پاسخ را باز کنید. هنگامی که مردم نمی دانند چگونه کاری را انجام دهند ، شما در صورت لزوم آن ها را راهنمایی کنید؛ آن هم در حالی که هنوز به آنها اجازه می دهید کار خود را مدیریت کنند.

2. ایده هیچ کس غیر از خودتان را قبول ندارید

به جای اینکه به روش های جدید ، متفاوت یا ابتکاری فکر کنید ، خلاقیت را خفه می کنید. شما خواهان ارائه مشاوره هستید اما خود در مقابل دریافت بازخورد مقاومت می کنید و غالباً ورودی دریافت نمی کنید. شما نشان نمی دهید که پذیرای تغییر هستید ؛ در حالی که ممکن است فردی با تجربه کمتر از شما ایده بهتری ارائه دهد.

از آنجا که شما تمایلی به درخشش دیگران نشان نمی دهید ، سرانجام اعضای گروه دیگر پیشنهاد جدیدی نخواهند داد. آنها سرانجام فقط دور میز نشسته و منتظر ایده های شما خواهند بود. این رویه در نهایت اعضای تیم شما را از به اشتراک گذاشتن ایده ها باز می دارد.

3. در تلاش برای کنترل و نظارت بیش از حد معلق هستید.

نظارت بیش از حد

به نظر می رسد به جای اینکه به صورت دوره ای در دسترس باشید یا در صورت لزوم به درخواست های پرسنل پاسخ دهید ، دائماً معلق هستید. شما بیش از حد کار را بازبینی می کنید و همواره در حال سرک کشیدن به کار اعضای گروه هستید.

شما با این کار این احساس را منتقل می کنید که اگر نباشید کارمندان شما کار نمی کنند. این حالت می تواند تیم شما را تخریب کند و فضایی بسازد که کارکنان با عملکرد کمتری پاسخ دهند و پنهانی به فعالیت های غیر کاری بپردازند. در حالی که فقط وقتی رئیس ظاهر می شود وارد عمل می شوند. شما باید از خود بپرسید که آیا واقعاً این همان فرهنگی است که می خواهید ایجاد کنید؟

4. به طور حرفه ای و شخصی در زندگی کارمندان دخالت می کنید

به جای ایجاد روابط با نشان دادن علاقه صادقانه و عمومی به زندگی کارمندان خود و اطمینان از درک نیازها و اهداف حرفه ای آنها ، شما بسیار سرزده و کاملاً مزاحم ظاهر می شوید. از نظر حرفه ای ، شما می خواهید بدانید که مردم در چه ساعتی وارد می شوند ، چه ساعتی کارشان را ترک می کنند ، چه ساعتی برای ناهار می روند، چه ساعتی برمی گردند و چه مدت استراحت می کنند. بهترین اندازه گیری برای عملکرد، پروژه های قابل تحویل است. بر روی نتایج عملکرد تمرکز کنید تا اینکه افراد در چه ساعتی چه کار می کنند.

شخصاً ممکن است در مورد جزئیات خصوصی در مورد ازدواج ، قرار ملاقات ، مهمانی ، فرزندان و سلامتی بپرسید که فراتر از روابط معمولی و شغلی حرفه ای است. اگر کارمندان جزئیات زندگی شخصی خود را ارائه دهند ، خوب است. اما اگر آنها حریم خصوصی می خواهند و شما هنوز احساس می کنید که نیاز یا حق دارید بدانید ، شما دارید زیاده روی می کنید و ممکن است باعث ناراحتی مردم شوید.

5. همه چیز را بیش از حد توضیح می دهید

شما نه تنها به کارمندان می گویید که چه کاری باید انجام دهند بلکه به طور خاص چگونگی انجام کار را حتی برای کارمندان باتجربه مشخص می کنید. این می تواند شامل هدایت افراد به نحوه نوشتن و یا اینکه چه کلمات یا عبارات خاصی را در یک گزارش بنویسند باشد.

شما آنچنان کارهای آنها را هدایت می کنید که کارمندان حتی فکر کردن در مورد روند یا روشهای خود را متوقف می کنند زیرا آنها معتقدند که شما فقط آنها را نادیده می گیرید و در آخر کار را به روش خود تمام می کنید. نتیجه این است که کارمندان همه استعدادهای خود را رها می کنند و منتظر کنترل عجیب شما می مانند تا آنها را به راهی صحیح برای انجام همه کارها هدایت کنید.

 هنگامی که کارمندان را به طور ذره بینی مدیریت می کنید، این پیام را ارسال می کنید که یا به تیم خود اعتماد ندارید یا به خودتان اعتماد ندارید و این عدم اعتماد نمی تواند چزء ویژگی های یک مدیر موفق باشد. سیستم مدیریت منابع انسانی، واحد روابط عمومی ، بخش تولید و … هر کدام مسئولیت خاصی را به عهده دارند که بهتر است اجازه دهید آن را انجام دهند.

استفاده از نرم افزارهای مدیریت ERP ، نرم افزار حقوق و دستمزد و دستگاه حضور غیاب می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *