مدیریت شطرنجی

آیا بازی شطرنج می تواند به مدیران کسب و کار کمک کند؟

آیا بازی شطرنج می تواند به مدیران کسب و کار کمک کند؟

مسابقات مدرن شطرنج از سال 1851 آغاز شده است. این بازی قوانینی دارد که از کشور هند ریشه می گیرد و اکنون سال هاست که در سراسر جهان گسترش یافته و به عنوان یک بازی فکری شهرت پیدا کرده است. تخته های شطرنج را می توان در گوشه دفتر بسیاری از مدیران مشاهده کرد. آیا میان شطرنج و مدیریت کسب وکار تشابهی وجود دارد؟ چه چیزی در بازی شطرنج وجود دارد که بسیاری از کارآفرینان را جذب می کند؟

در این مقاله آن دسته از اصول شطرنج که می توانند به مدیریت کسب و کار کمک کنند بررسی می شوند. همچنین تشابه بین شطرنج و تجارت و قوانین اصلی این بازی که در تجارت قابل استفاده هستند بررسی خواهند شد.

شطرنج و مدیریت کسب و کار

بازی شطرنج مانند یک جنگ است و در مورد محافظت از یک مهره با ارزش و درگیر شدن با حریفی است که می خواهد شما را شکست دهد. استراتژی های مختلفی برای بازی تهاجمی و دفاعی وجود دارد و یک بازیکن شطرنج توانا تجربه هر دو را دارد. استراتژی کسب و کار هم تقریباً مشابه همین است؛ محافظت از چیزی با ارزش (شرکت) و درگیر شدن در جنگ با حریفی که می خواهد پیروز شود. مدیری که می تواند با موفقیت از تاکتیک های تهاجمی و دفاعی استفاده کند، یک دارایی برای شرکت در بازی های تجاری خواهد بود. در ادامه به تعدادی از اصول مشترک میان بازی شطرنج و مدیریت کسب و کار می پردازیم.

هدف را بشناسید

شاید یکی از مهمترین اصول بازی شطرنج، دانستن هدف بازی است. یک شطرنج باز مبتدی که با اصول بازی دست و پنجه نرم می کند ، به راحتی توسط بازیکن باتجربه شکست می خورد. درک هدف اصلی بازی برای هر بازیکنی که می خواهد رقابت کند ضروری است. هدف شطرنج محافظت از پادشاه است ، در حالی که سعی در از بین بردن پادشاه بازیکن دیگر دارد.. به عبارت دیگر ، هدف از این بازی این است که ارتش حریف خود را نابود کنید و پادشاه را شکست دهید و در اسرع وقت ، سلطه پیدا کنید.

درک هدف از تجارت برای ماندن در رقابت نیز به همان اندازه مهم است. آیا هدف شرکت فروش بیشتر محصولات نسبت به رقبا است؟ یا ارائه خدمات برجسته به مشتری؟ مهم نیست که تجارت شما در چه زمینه ای است ، درک هدف شرکت ضروری است و  به هر کار دیگری که انجام می شود باید از منظر رسیدن به هدف اصلی پرداخته شود

قبل از این که حرکت کنید نقشه بکشید

نقشه بکشید

با در نظر گرفتن هدف نهایی (محافظت از پادشاه) ، بازیکن شطرنج می تواند شروع به برنامه ریزی حرکات و واکنش های احتمالی حریف کند. بسیاری از بازیکنان شطرنج برای شروع بازی حرکات ابتدایی را به خاطر می سپارند و مجموعه ای از رویدادها را تنظیم می کنند که به راحتی می توانند با آنها کنار بیایند. یک بازیکن شطرنج موفق می تواند حرکت ها را پیش بینی کند و این امر به او امکان می دهد که بازی را به راحتی برنامه ریزی کند.

رویکردی مشابه باید در تجارت نیز اتخاذ شود. قبل از شروع به کار و برنامه های شغلی ، کارآفرین موفق وقت می گذارد تا برنامه ریزی کند ، نه تنها برای اقدامات فوری ، بلکه برای چند حرکت بعدی که باید انجام دهد.

منابع و زمان را خردمندانه مدیریت کنید

این یک واقعیت است که مهره ها درگیر جنگ می شوند و برخی از آن ها از بازی بیرون می افتند. نمی توان انتظار داشت همه مهره ها در سراسر بازی باقی بمانند. ممکن است فداکردن یک مهره در چند مرحله برای بازیکن امتیاز بیاورد و یک ضدحمله خوب بتواند چهره بازی را کاملاً تغییر دهد و  بازیکن را از حالت تهاجمی به حالت دفاعی درآورد. این حرکت های کوچک می تواند به معنای تفاوت برد و باخت در یک بازی شطرنج باشد.

دنیای تجارت به طرز چشمگیری مشابه این بازی است. شرکتهایی که مایل به موفقیت هستند ممکن است خود را در موقعیت فداکاری قرار دهند تا بتوانند سهم بازار یا موقعیت بهتری بدست آورند. این را می توان در شرکتی مشاهده کرد که سرمایه خود را صرف تجهیزات می کند با این امید که در دراز مدت پیشرفت کند. همچنین ممکن است شرکتی با کاهش کارکنان و مدیریت آنلاین کسب و کار مجددا خود را احیا کند تا همچنان در بازار رقابتی بماند. قربانی کردن چند مهره اصلی می تواند در آینده به پاداش بیشتری منجر شود.

از همه مهره های در دسترس استفاده کنید

شطرنج و مدیریت

این وسوسه در بین بازیکنان تازه کار شطرنج وجود دارد که بلافاصله مهره های پادشاه و وزیر را حرکت دهند. هرچند که ممکن است بازیکن درک درستی از هدف بازی داشته باشد ، روند محافظت از پادشاه و وزیر می تواند مبهم باشد. بازیکن جوان باید بیاموزد که دسترسی خود به همه مهره ها را به حداکثر برساند و از این قابلیت استفاده کند. با استفاده از تمام فضاهای موجود می توان از پادشاه به اندازه کافی محافظت کرد و به سایر مهره ها اجازه داده که مهره های حریف را درگیر کنند.

بازیکنان غالباً فراموش می کنند که می توان از کل صفحه در بازی استفاده کرد و در خانه های مرکزی تخته متمرکز می شوند. جستجوی راه هایی که می توان از کل صفحه بازی برای رقابت استفاده کرد بسیار مهم است. این نه تنها زمین بازی را گسترش می دهد ، بلکه فرصت های اضافی را برای سبقت گرفتن از حریف و همچنین گسترش منابع بازیکن دیگر فراهم می کند و می تواند یک پتانسیل در زمان فراری دادن پادشاه باشد.

به همین ترتیب، در یک محیط کسب و کار تمرکز روی چند زمینه اصلی می تواند وسوسه برانگیز باشد. این را می توان در شرکتی مشاهده کرد که امیدها و رویاهای خود را بر دوش یک نفر قرار می دهد و یا موفقیت خود را بر اساس یک محصول برنامه ریزی می کند. اگرچه این روش ها ممکن است گاهی هم کارساز باشند ، اما گذشت زمان ثابت کرده است که در آخر ناموفق هستند. با استفاده از مهارت ها و توانایی های همه بازیکنان یا کارمندان ، شرکت می تواند الگویی برای موفقیت در جایی که همه درگیر هستند باشد. این اتفاق محیطی ایجاد می کند که با کار تیمی و همکاری رونق یافته و این گونه است که یک شرکت می تواند سال های سال پیش برود.

با گسترش محصولات و خدمات موجود، می توانید در چندین جبهه حریف را به چالش بکشید و احتمال موفقیت را افزایش دهید.

چشمتان به ساعت باشد

اگرچه ساعت در همه بازی ها مورد استفاده قرار نمی گیرد ، اما در مسابقات حرفه ای شطرنج بازان مقابل ساعت بازی می کنند و در پایان هر حرکت خود ، روی تایمر ضربه می زنند تا نشان دهند حرکت به پایان رسیده است. بازیکنان با انضباط می دانند که زمان محدودی برای بازی دارند و آماده انجام حرکات قاطع هستند. بازیکن کم تجربه وقت خود را صرف فکر کردن در مورد حرکات احتمالی خواهد کرد و ممکن است زمان خود را هدر دهد. برای جلوگیری از این امر ، بازیکنان با تجربه (غالباً ماهها یا حتی سالها) خود را آماده کرده و اقدامات و استراتژیهای بالقوه را به خاطر می سپارند. در صورت لزوم آن ها می توانند در کوتاه ترین زمان حرکت بعدی را انتخاب کنند.

شیوه های تجاری هم نیاز به تفکر و برنامه ریزی استراتژیک دارند؛ گاهی با توانایی تصمیم گیری سریع .در حالی که هر تصمیمی نباید با توجه به شرایط فعلی گرفته شود ، اما همیشه شرایطی پیش می آید که به دلیل عوامل خارجی نیاز به اقدام دارند. با آماده سازی از قبل برای موقعیت های بالقوه ، کارآفرین می تواند تصمیماتی اتخاذ کند که به نظر می رسد سریع هستند ، اما در واقع نتیجه ماه ها مطالعه و آماده سازی اند. برعکس ، رهبران مشاغل همچنین باید بدانند که در چه موقعیتی زمان را برای بررسی گزینه ها قبل از تصمیمات عجولانه اختصاص دهند حتی هنگامی که تصمیم فوری بهترین گزینه به نظر می رسد ، ارزیابی بیشتر ممکن است گزینه دیگری را نشان دهد که در نهایت بهتر است.

فرصت ها را ببینید

شطرنج بازی استراتژی و مهارت است. یک بازی میان دو بازیکن ، رو در رو و همچنین یک بازی روانشناختی است که شامل دانستن زبان بدن ، خلق و خو و استراتژی حریف می شود. دست کم گرفتن حریف می تواند منجر به شکست شود؛ آن هم فقط به دلیل وضعیتی روانی که حریف می سازد. مجذوب کردن حریف برای انجام سبکی متفاوت از بازی ، نمایش ناآرامی یا تردید از طریق مکث یا حرکات مردد می تواند بخشی از استراتژی حریف در طول بازی باشد. آمادگی برای هر نوع بازی که احتمال دارد حریف انجام دهد ، احتمال پیروزی را افزایش می دهد.

همین استراتژی باید در دنیای تجارت نیز اعمال شود. دانستن اصول رقابت برای ماندن در بازار حیاتی است. درک حرکات و انگیزه های حریف و همچنین توانایی مقابله با هر حرکتی که انجام می شود بسیار مهم است.علاوه بر این ، با مطالعه استراتژی حریف، فرصت هایی برای فریب دادن او کشف خواهید کرد.

مدیریت شطرنجی به معنای اداره امور یک سازمان با توجه به قوانین بازی شطرنج است. همان طور که بیان شد یک شطرنج باز برای هر حرکت خود دلیلی دارد. او می خواهد بازی را گسترش دهد، مهره های خود را حفظ کند و نهایتا حریف را مات کند. مدیریت شطرنجی سعی می کند از قوانین این بازی الهام بگیرد.

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *