ویژگی های مدیر موفق

ویژگی های یک مدیر موفق

مدیریت شغل بسیار محبوبی است و آدم های زیادی هستند که دلشان می خواهد مدیر باشند. صرف نظر از صنعتی که در آن فعالیت می کنید، رهبری یک تیم می تواند یکی از پردرآمدترین جایگاه ها در هر سازمان باشد.  اما این شغل بار مسئولیت سنگینی دارد و به هیچ و جه آسان نیست.

 برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق تمرین هایی و جود دارد. اگر در حال حاضر مدیر یک کسب و کار هستید و یا اگر قصد دارید در آینده به جایگاه مدیریت برسید، ویژگی هایی هستند که بهتر است آن ها را به شخصیتتان اضافه کنید و ما امروز قصد داریم به توضیح این ویژگی ها بپردازیم.

در دسترس بودن

پذیرای ارتباط بودن یکی از ویژگی های اصلی هر مدیر موفق است. هر یک از اعضای گروه باید بتواند به راحتی با مدیر وارد دیالوگ شود بی آن که از این کار احساس بدی پیدا کند. این رفتار باید خالی از تصنع باشد وگرنه بی تاثیر است.

اگر یک مدیر طوری رفتار کند که اعضای گروه نتوانند به راحتی با او وارد مکالمه شوند، این احتمال و جود خواهد داشت که کارکنان به دلیل ترس و بی میلی شان، درباره مسائل مهم نیز صحبت نکنند؛ این اتفاق به مثابه اخلال در ارتباط است و منجر به کاهش اثر بخشی کلی گروه می شود. یک مدیر خوب دارای سیاست های درب باز است و به گفته های اعضای گروه علاقه مند می شود و این از اولین گام ها در مدیریت دموکراتیک است.

صبر

یادگیری صبر همیشه به طور خود به خود اتفاق نمی افتد. ممکن است سال ها زمان ببرد تا کسی یاد بگیرد که چگونه احساساتش را کنترل کند و به چیزها واکنش نشان دهد. یک مدیر باید در این مورد به تسلط برسد؛ چرا که قطعا مواقعی وچود خواهند داشت که کارها درست پیش نمی رود و در برهه هایی از زمان اشتباهاتی رخ خواهند داد؛ توانایی یک گام به عقب برداشتن و ارزیابی وضعیت، برای مدیریت موثر یک گروه، بسیار حیاتی است. یک مدیر خوب در این مواقع به جای نشانه رفتن انگشت اتهام و سرزنش شخص خطاکار، با صبوری سعی می کند علت اشتباه را پیدا کند تا مشکل را راحت تر حل کند و خطاها را رفع نماید.

قابل اعتماد بودن

هر تیمی باید بتواند به مدیر خود هم در گفتار و هم در عمل اعتماد کند. به عنوان یک مدیر، ایجاد و حفظ سطح بالایی از شفافیت امری حیاتی است. بدون این اتفاق ، کارمندان ممکن است نسبت به هر آنچه به آنها گفته می شود ، بدبین شوند و ترس دائمی از دستکاری یا تحریف اطلاعات برای آنها ایجاد شود.

یک مدیر خوب با برقراری ارتباط صریح و صادقانه با تیم خود ، رهبری خود را ثابت می کند. تا زمانی که اطلاعات برای مدیریت محرمانه تلقی نشود ، اعضای گروه باید از به روزرسانی های شرکت و تغییرات آگاهی کافی داشته باشند. جلب اعتماد بزرگترین راه برای کسب احترام است و این کلید تبدیل شدن به یک مدیر موفق است.

ایجاد انگیزه

ایجاد انگیزه یک مدیر

موفقیت به روشهای مختلفی سنجیده می شود ، اما یک رهبر قدرتمند دقیقاً می فهمد که این برای گروه آنها به چه معناست. مدیرها این نکته را برای کمک به موفقیت هر یک از اعضای تیم به عنوان یک فرد مشخص می کنند و در عین حال روی کل تیم تمرکز دارند. توانایی ایجاد انگیزه در کل گروه در جهت رسیدن به یک هدف خاص ، بخش عمده ای از آن چیزی است که از شما یک مدیر خوب می سازد.

تقویت نقاط قوت اعضای گروه و بهبود نقاط ضعف آنها ، قدرت یک مدیر را نشان می دهد. همچنین می توانید از فعالیتهای سرگرم کننده و جذاب برای انگیزه دادن به همه و تقویت روحیه تیم استفاده کنید.

قدرت تصمیم گیری

یک مدیر خوب باید بتواند اطلاعات را از منابع مختلف استخراج کند ، تصمیم بگیرد و برنامه ای ترتیب دهد تا بر اساس آن عمل کند. مدیر یک کسب و کار باید بهتر از سایرین راه های ارتباط بهتر با مشتری را بداند تا بتواند پس از شنیدن نظرات اعضا، بهترین تصمیم را بگیرد. او وظیفه تصمیم گیری های عادی روزمره را بر عهده خواهد داشت، در عین حال در صورت بروز شرایط منحصر به فرد، انتخاب های استراتژیک نیز انجام می دهد.

به عنوان بخشی از فرآیند تصمیم گیری، بسیاری از مدیران خوب نظرات رئیس و افراد تیم خود را می پذیرند. اما در نهایت این به خود آنها بستگی دارد که به نتیجه نهایی برسند.

مسئولیت پذیری

مسولیت پذیری یک مدیر موفق

مسئولیت پذیری مفهومی فراتر از اتمام ساده کار است. این ویژگی باید به عنوان یک فرآیند اندازه گیری برای هر مرحله استفاده شود و به تعیین مسئولیت های هر یک از اعضای گروه کمک کند. مدیران باید به اندازه تیم خود نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند. بهترین مدیرها وقتی کارها اشتباه می شود خود را مسئول می دانند و وقتی امور درست پیش می رود از خود گذشته اند. وقتی کارمندان این موضوع را ببینند ، اهمیت مسئولیت پذیری را درک می کنند و بیشتر مراقب نقش خود در تیم هستند.

مثبت نگری

نگرش در یک شرکت ، خواه مثبت یا منفی، می تواند مسری باشد. حفظ روحیه خوب در دفتر و حفظ روحیه تیم به عهده مدیر است. این طرز فکر، افراد را به سوی وظایفشان هدایت کرده و بهره وری را افزایش می دهد.

یافتن راه هایی برای سرگرم کننده کردن کار هر یک از اعضا و استرس کمتر می تواند شما را به مدیر بهتری تبدیل کند. راه اندازی مسابقات دوستانه یا ارائه مشوق هایی برای رسیدن به نقاط عطف، راهی عالی برای ایجاد جو مثبت در محیط تیم است.

امروز درباره ویژگی های لازم برای یک مدیریت موفق صحبت کردیم. بهتر است این را هم اضافه کنیم با توجه به گسترش روز افزون استفاده از اینترنت و به روز رسانی بسیاری از ساختارهای کسب و کار، شما به عنوان یک مدیر باید به مزایای استفاده از سامانه های اینترنتی به خوبی واقف باشید. در حال حاضر بسیاری از مدیران برای بهبود روندهای داخلی سازمانشان از سامانه های آنلاین مثل نرم افزار حقوق و دستمزد و حضور غیاب آنلاین استفاده می کنند.

اگر هنوز برای اداره امور سازمانتان از شیوه های قدیمی استفاده می کنید حالا بهترین زمان است که تغییر لازم را ایجاد نمایید و کارها را برای خودتان آسان تر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *