ارتباط با مشتری

4 اصل مهم برای ارتباط بهتر با مشتری

4 اصل مهم برای ارتباط بهتر با مشتری

خلق رابطه با مشتری، یکی از بهترین راه های شناخت نیازهای اوست. اگر مدیریت کسب و کار کوچکی را به عهده دارید ، ایجاد این ارتباط راحت تر خواهد بود چرا که مقیاس سازمانتان به شما این امکان را می دهد که بر خلاف سازمان های بزرگ، در سطح شخصی تری با مردم ارتباط برقرار کنید که این خود مقدمه ای برای ساختن یک رابطه استوارتر با آن هاست.

برای ایجاد رابطه با مشتری و حفظ آن،  باید هرچه در توان دارید انجام دهید تا مخاطبان با شما حداکثر تعامل را داشته باشند. سیستم های CRM به شما در این راه کمک می کنند که مشتریان خود را بهتر رصد کنید و به شناخت بهتری از آن ها برسید.

در این مقاله قصد داریم به توضیح چهار اصل مهم برای پرورش رابطه با مشتری بپردازیم تا ببینیم که چگونه می توان یک مشتری را به مراجعات بعدی ترغیب کرد.

با مشتری ارتباط برقرار کنید

ارتباط برقرار کردن اولین گام خلق یک پیوند محکم با مشتری است. در این راه، تبلیغ کسب و کار و گوش دادن به نظرات مشتریان به یک اندازه اهمیت دارند. به جای این که به صورت یک طرفه درباره کسب و کارتان به مردم بگویید، بهتر است با آن ها وارد گفت و گو شوید تا کشف کنید که آن ها دقیقا به چه چیز نیاز دارند و مسئله اصلی شان چیست. سپس با پیدا کردن راه حل مناسب، به آن ها نشان دهید که می توانید مسئله را حل کنید. با پیشرفت تکنولوژی راه های شروع ارتباط و گفت و گو با مشتریان نسبت به گذشته بیشتر شده اند و دسترسی به مخاطبان آسان تر است. داشتن یک وبسایت و یا فعالیت هایی مثل بلاگینگ می تواند مخاطبان را بیشتر درگیر کند و آن ها را به تعامل بیشتر وا دارد. ابزار های مدیریت رابطه با مشتری از وب سایت، شبکه های اجتماعی و ایمیل گرفته تا نامه های پستی و تماس های تلفنی گسترده است. شما باید به کارکنان خود آموزش دهید که به صورت حضوری و یا به روش های آنلاین چگونه با مردم ارتباط برقرار کنند. خط مشی کارمندان خود را دنبال کنید تا با پیگیری های به موقع مطمئن شوید که نیازهای مشتری هایتان برآورده شده است. باید مطمئن شوید که کارمندان شما در زمان مناسب پیام های مشتریان را چک می کنند و به آن ها پاسخ می دهند.

از انتظارات مشتری فراتر بروید

معمولا مشتری ها از شما انتظار دارند محصولات و خدماتتان عالی باشد؛ شما باید بتوانید خودتان به انتظارات مشتری جهت بدهید. برای موفقیت در این مورد باید بتوانید توقع مشتری را کاهش دهید و کیفیت ارائه محصول و خدمات را از آنچه او توقع دارد بالاتر ببرید. به طور مثال برای فراتر رفتن از انتظار مشتری، می توانید محصول یا خدمت را سریعتر از آنچه مورد انتظار اوست به دستش برسانید.اگر موقعیت و شرایط کسب و کار شما ایجاب می کند، به مشتری بگویید سفارش او آخر ماه حاضر خواهد شد در حالیکه می دانید می توانید آن را یک هفته زودتر تحویل دهید و نهایتا یک هفته زودتر او را غافلگیر کنید. وقتی شما زودتر از موعد مقرّر کار مشتری را انجام دهید، او تحت تاثیر قرار می گیرد و دلش می خواهد باز هم به شما مراجعه کند.

به بازخوردها توجه کنید

نظر مشتری

چه مشتری ها نظرات رضایت مندانه ای درباره شما داشته باشند و چه از شما ناراضی باشند، بهتر است بتوانند احساسشان را بیان کنند. مشتری ای که شکایت می کند، هنوز مشتری شماست و میتوانید امیدوار باشید که در صورت رسیدگی به شکایتش، او نزد شما بازخواهد گشت. از مشتریان خود نظر بخواهید و با نحوه گوش دادنتان به آن ها نشان دهید که نظراتشان برای شما مهم است.

می توانید بر روی کانتر فروشگاه خود برگه هایی برای انتقاد و پیشنهاد بگذارید و یا یک نظر سنجی آنلاین از طریق اینستاگرام ترتیب دهید. سپس سعی کنید بهترین راه حل را برای مشکل مشتری بیابید و نیاز او را بر طرف کنید. بدترین عمل این است که از مشتری بازخورد بخواهید ولی به نظر او توجه نکنید.حتی نظرات منفی هم ارزشمندند چرا که یک معیار صادقانه برای سنجش میزان رضایت مشتری هستند.

قدردانی خود را نشان دهید

قدردانی از مشتری

به مشتریان قدیمی خود تخفیف وفاداری یا کارت هدیه بدهید. می توانید یک برنامه وفاداری طراحی کنید؛ مثلا برای هر بار خرید مشتری، یک امتیاز در نظر بگیرید و وقتی امتیازات به حد نصاب رسید به او هدیه دهید. در صورتی که موقعیت کسب و کار شما اجازه می دهد به مشتری بگویید که با خرید بعدی تخفیف خواهد گرفت. هدیه دادن کالاهای نه چندان گران قیمت مثل خودکار و دفترچه یادداشت و یا اهدای جوایز گران قیمت تر مثل ژاکت و کلاه با لوگوی شما، همگی می توانند راه هایی باشند که از مشتریان خود قدردانی کنید و در ذهن آن ها باقی بمانید.

در این مقاله درباره راهکارهای پرورش یک رابطه ماندگار با مخاطب توضیح دادیم. اصول مطرح شده در این مقاله را می توان به هزاران شکل اجرا کرد و انتخاب دقیق راهکار با توجه به موقعیت کسب و کار و نیاز مشتری انجام خواهد شد. نرم افزارهای شرکت کارسو در مدیریت آنلاین کسب و کار به شما کمک می کنند و به شما این امکان را می دهند که اصول رابطه با مشتری را بهتر رعایت کنید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله CRM چیست و سامانه حضور غیاب آنلاین نیز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *