مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار

پیتر دراکر در کتاب خود توضیح می‌دهد که اصلی‌ترین هدف یک مدیر این است که به دیگران انگیزه داده و بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف، یک مدیر پنج وظیفه دارد که باید آن‌ها را به درستی انجام دهد:

  1. برای کارمندان خود اهداف قابل دست‌یابی تعیین کند.
  2. وظایف تیم را سازماندهی کند و برای افراد نقش و وظایف درست تعیین کند.
  3. با اعضای تیم در ارتباط باشد، به آن‌ها انگیزه بدهد و از درستی اطلاعاتی که آن‌ها در اختیار دارند اطمینان حاصل کند.
  4. پس از تعیین اهداف، نتایج به دست آمده را بررسی کند تا مطمئن شود که سازمان در مسیر درست قرار دارد.
  5. کارمندان خود را به عنوان مهم‌ترین منابع مجموعه بشناسد و به رشد و تربیت آن‌ها کمک کند.

با وجود این منابع هنوز هم می‌توان گفت بسیاری از مدیران تازه‌کار و حتی باتجربه فهم روشنی از وظایف و نقش‌ خود در مجموعه ندارند. متاسفانه بیش‌تر مدیران فکر می‌کنند دلیل مدیر شدن‌شان این است که کارها را از سایرین بهتر انجام می‌دهند که این تعریف اشتباه است.

اگر مدیریت یک کسب و کار را برعهده دارید این حس را به خوبی درک میکنید که در انتهای هر ماه برای محاسبه ساعت های کاری و حقوق چه میزان سختی می کشید.

در بسیاری از شرکت ها سیستم کنترل ساعت بصورتی دستی در یک دفتر نوشته می شود و سیستم محاسبه حقوق بصورت دستی توسط حسابدار صورت می گیرد.

کارسو متشکل از محصولات متنوعی است که به صورت یکپارچه و در کنار یکدیگر، به مدیریت انواع کسب و کارها کمک میکند. در حقیقت کارسو به منزله یک پازل است که محصولات قابل پرورش در آن تکه های پازل خواهد بود. هر یک از محصولات هم به تنهایی و هم در کنار سایر محصولات و به صورت یکپارچه قابل بهره برداری در شرکت ها، کارخانه ها و سازمانهای خصوصی خواهد بود.

یکی از مزایای سیستم نرم افزاری تحت وب کارسو این است که شما با داشتن پنل کارساعت می توانید به راحتی تمام ساعت های حضور و غیاب کارمندان خود را محاسبه کنید و میتوانید یک برنامه منحصر به فرد برای تقسیم بندی ساعت های کاری کارمندان تان داشته باشید.

در برخی از شرکت ها  با یک سیستم ساعت های کاری و با یک سیستم حقوق و دستمزد ها را محاسبه می کنند این اتفاق نیاز به جابه جایی اطلاعات از سیستم های حضور و غیاب به سیستم های حسابداری دارد. این درحالی است که تمامی بخش های کارسو یصورت یکپارچه با یکدیگر در ارتباط هستند و در انتهای هر ماه می توانید با پنل کارپول به راحتی حقوق و دستمزد کارمندان خود را محاسبه کنید و گزارش های کامل و جامعی در رابطه با بیمه و دستمزدها از این پنل دریافت کنید.

یکی دیگر از مزایای سیستم کارسو این است که شما میتوانید تقویم اختصاصی شرکت خود را در کارسال مشاهده کنید مثل زمانبندی جلسات و ملاقات و مدیریت رویدادهای مهم در شرکت که یکی از پرکاربرد ترین بخش های این سیستم است.

نکته حائز اهمیت در رابطه با سیستم کارسو این است که جای هیچ نگرانی در رابطه با تردد های کارمندان وجود ندارد، کارتیک یکی از پنل های حضور و غیاب بسیار پیشرفته است که با استفاده از QR Code انجام می شود و احتمال خطا را به صفر رسانده است.

شما می توانید برای مشاهده پنل ها از پنل  آزمایشی کارسو استفاده کنید.

سبک های مدیریت

سبک مدیریت روشی است که در آن یک مدیر برای تحقق اهداف خود کار می کند. سبک مدیریت شامل راهی است که یک مدیر برنامه ریزی ، سازماندهی ، تصمیم گیری برای کارمندان خود می کند. این موضوع به چندین عامل بستگی دارد که شامل : شرکت ، سطح مدیریت ، صنعت ، کشور و فرهنگ و همچنین خود شخص می شود.

مدیر مؤثر کسی است که بتواند ضمن پاسخگویی به عوامل مختلف ، ضمن حفظ تمرکز خود در رسیدن به موفقیت در اهداف ، سبک مدیریت خود را تنظیم کند.چندین نوع مدیریت متداول وجود دارد که از جمله آنها می توان به دموکراتیک ، استبدادی ،سنتی، پدرسالاری، لایزر فایر و اقناعی  اشاره کرد.

شیوه مدیریت دموکراتیک

شیوه مدیریت دموکراتیک، هنگامی استفاده می شود که کارمندان قادر به بازخورد یا اطلاعات تصمیم گیری های تجاری باشند. تحقیقات نشان داده است که این سبک از مدیریت می تواند میزان یادگیری و پیشرفت کارکنان را در یک شرکت به بالاترین میزان برساند. این شیوه  به شرکت و یا کسب و کار شما این کمک را بکند تا در زمان کمتری با یک تیم که درحال تعامل با یکدیگر هستند به پیشرفت برسید.

شیوه مدیریت استبدادی

شیوه مدیریت استبدادی، به صاحب تجارت اجازه می دهد تا فردی باشد که تصمیم گیری و رهبری شرکت را از طریق محیط کسب و کار انجام دهد.  در این روش مدیریتی مدیر مجموعه یک چشم انداز را انتخاب می کند و کارکنان خود را به سمت آن هدف سوق می دهد. در این نوع محیط های کاری کارمندان تشویق نمی شوند از مدیران خود سوال بپرسند و ایده هایشان را ارائه دهند یا افکار خود را در مورد بهبود فرآیند ها به اشتراک بگذارند و در بعضی از موارد از انجام کار بطور جدی دلسرد می شوند.

 

شیوه مدیریت پدرسالاری

شیوه مدیریت پدرسالاری،  وقتی بهترین شرایط ممکن برای هر کارمند ایجاد شود ، به عنوان مدیریت پدرانه شناخته می شود.  در حال حاضر در عصری زندگی می کنیم که باید در تمامی مراحل زندگی با دیگران  تعامل داشته باشیم و این شیوه از مدیریت بطور کلی با گذشته زمان منسوخ شده است و با توجه به محیط کاری باید یک شیوه مدیریتی دیگری را جایگزین این شیوه کنید.

شیوه مدیریت Laissez-faire

شیوه مدیریت Laissez-faire ، بیشترین استقلال کارمندان را دارد و اجازه می دهد تصمیماتی با نظارت ناچیز بر صاحب مشاغل گرفته شود و در اصل کارمندان برای کارهای مربوط به خود تصمیم گیری می کنند و نتیجه کار را برعهده میگیرند. در این شیوه مدیریتی با توجه به تحقیقات انجام شده کسب و کار کمترین میزان بهره برداری اتفاق میفتد و میزان پیشرفت کارکنان بسیار پایین است. با این حال مهم است که بدانیم این شییوه مدیریتی در چه کسب و کار هایی نتیجه مطلوبی میدهد.

شیوه مدیریت سنتی

مدیریت سنتی سلسله مراتبی از کارمندان است ، با مدیریت سطح پایین ، متوسط ​​و ارشد. مدیر انتظاراتی را برای اهدافی که کارمندان باید انجام دهند ایجاد می کند و  راندمان کاری را بالا میبرد و فشار کاری را روی کارکنان خود افزایش میدهد و این کار باعث کاهش کیفیت کارها می شود.

شیوه مدیریت اقناعی

در  سبک مدیریت اقناعی، مدیران از مهارتهای اقناعی خود برای متقاعد کردن کارکنان استفاده می کنند که تصمیمات یک جانبه ای که مدیر اجرا می کند به نفع تیم ، بخش یا سازمان است. به جای اینکه فقط کارمندان به انجام وظایف خود عمل کنند ، مدیران با استفاده از این سبک سوالات را ایجاد می کنند و فرایند تصمیم گیری و دلیل منطقی بودن سیاست ها را توضیح می دهند. این کار  می تواند به کارکنان کمک کند که احساس کنند  آنها بخش قابل اعتماد و با ارزش تری از کارمندان هستند و در تصمیم گیری های کلیدی تجاری شرکت می کنند و منجر به پایین آمدن سطح نارضایتی یا تنش بین مدیریت و کارکنان می شوند. این سبک را زمانی می توانید  استفاده کنید که شما تجربه بیشتری در رابطه با موضوع دارید. که در آن موارد ، شما متخصص هستید.

در سبک مدیریت تحلیلگرا، چابک و متمرکز بر رشد است.مدیران تلاش خود را بر سوق دادن پرسنل خود برای دستیابی به موفقیت های بیشتر از طریق تشویق متمرکز می کنند ، آنها  به طور مداوم انگیزه تیم های خود را برای بالا برده و   راه های دستیابی به موفقیت های خود نزدیک تر  می کنند. مدیران در کنار کارمندان خود کار می کنند و با نشان دادن اخلاق کاری خودشان ، تیم خود را به تلاش بیشتر می رسانند. از این شیوه میتوانید در شرکت هایی که صنایع پر سرعت یا دوره ای از تغییرات را در صنعت ، سازمان یا بخش پیش بینی می کنند، این سبک به تیم ها کمک می کند همچنین کمک به کارکنان شما روحیه ی چابک ، انعطاف پذیر و خلاقانه می دهد.

پروژه چیست؟

به طور کلی یک پروژه موقتی است،  که دارای یک آغاز و پایان در زمان مشخص است و بنابراین دامنه و منابع تعریف شده ای دارد.

مدیریت یک پروژه باید با استفاده از ابزارهای دانش و مهارت صورت بگیرد. فرآیند مدیریت یک پروژه شامل موارد زیر میشود:

۱-ابتکار عمل

یکی از کارهایی که یک مدیر پروژه باید در نظر داشته باشد ابتکار است. خلاقیت و ابتکار  باعث پیشرفت پروژه می شود.

۲-برنامه ریزی

برای کارهایتان یک تقویم داشته باشید که بدانید در چه زمانی چه کاری را باید انجام دهید و کارهایتان را برنامه ریزی شده و دقیق پیش ببرید. ارزشمند ترین عنصر در جهان هستی برای هر فرد زمان است و شما باید از این گوهر گران بها بهترین استفاده را ببرید.

۳-اجرا کردن

ایده هایی را پیش ببرید که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد، هیچکس از داشتن یک کاخ غمگین نمی شود اما شما باید با توجه به زمان، بودجه و تقاضای مشتری هایتان کارهای خو را پیش ببرید و آن را به سلیقه مشتری اجرایی کنید.

۴-نظارت و کنترل

یک مدیر موفق شخصی است که در طول اجرای پروژه نظارت و کنترل کافی را بر روی مرحله به مرحله پروژه داشته باشد؛ تا کوچکترین مشکلاتی را در زمان درست متوجه شود و آن را حل کند.

۵-خاتمه دادن

یک پروژه را خاتمه دهید. هرچقدر هم برایتان سخت باشد باید با خود عهد ببندید که آن را تمام می کنید و پروژه را به بهترین نحوه ممکن به مشتری تحویل دهید و این نکته را هرگز فراموش نکنید که رضایت مشتری از همه چیز در طول پروژه مهم تر است.

بطور کلی هر پروژه نیازمند یک مدیرتوانمند است که بتوانید بر تمامی استراتژی های مدیریت واقف باشد.  یکی از انواع مدیریت که هم اکنون در سراسر جهان در حال اجرا شدن است مدیریت تغییری است. این نوع مدیریت را می توان اینگونه تعریف کرد که مدیریت تغییر (MOC) یک رویکرد سیستماتیک برای تغییرات سازمانی با هدف تضمین امنیت مستمر نیروی کار در طی فرآیند است. این نوع فرآیند با هدف ارتفای کسب و کار و یا سازمان تان صورت می گیرد.

اگر شما مدیریت یک کسب و کار را بر عهده دارید بهتر است بدانید با توجه به پیشرفت و توسعه علم و افزایش سیستم های دیجیتال می توانید کارهایتان را به راحتی مدیریت کنید و زمان کمتری را برای محاسبه ساعت های کاری و یا محاسبه حقوق های کارمندان خود بگذارید.

کارسو با ارائه محصولات کارساعت، کارپول، کارسال، کارتیک در کنار شما مدیران حضور پیدا کرده است تا کمترین خطاهای محاسباتی را رفع کند و کسب و کار شما را به گام های بعدی پیشرفت نزدیک کند.

 

 

جمع بندی:

سخن آخر در رابطه با مدیریت کسب و کار ، نکته بسیار مهم در رابطه با مدیریت کسب و کار این است که،  اگر می خواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید باید به  تمامی علوم مربوط به حوزه فعالیت خود آگاه باشید و استراتژی های مدیریت را به خوبی در نظر داشته باشید به نقل قول از پاول هاوکن:  مدیریت خوب، هنر ایجاد راه حل های سازنده برای مشکلات است. این اتفاق تنها زمانی می افتد که شما هنگامی که در شرایط بحرانی  قرار می گیرید باید بتوانید به خوبی موقعیت را بررسی کنید و از بحران ایجاد شده بیرون بیایید این را به خاطر بسپارید که علم مدیر ارزشمند ترین موضوع برای کارمندان و موفقیت یک شرکت است.

۱ thought on “مدیریت کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *